Steel Inferno - Evil Reign | CD

Erik van Dijk | 19 oktober 2022

De Deense heavy metal band Steel Inferno is ontstaan in 2012. De debuutplaat ‘Aesthetics of Decay’ verscheen in 2016 via een klein Frans label waarna de tweede full-length ‘…and the Earth Stood Still’ in 2020 in eigen beheer verscheen. Inmiddels heeft de band onderdak gevonden bij het eveneens Deense From the Vaults dat zich specialiseert in heavy metal releases met eerder al langspelers van o.a. Evil en Tysondog om maar wat te noemen. Steel Inferno zit dus op de juiste plek en op 21 oktober verschijnt het derde album ‘Evil Reign’.

Ten opzichte van het vorige album is er één belangrijke wijziging in de line-up. Zangeres Karen Collatz Christensen heeft de band verlaten en zanger Chris Rostoff (Caution, ex-Engraver) heeft het vocale werk overgenomen. Hoewel Karen zeker geen slechte zangeres is, heeft deze wijziging best positieve gevolgen. Chris is veelzijdiger en heeft een flink bereik, muzikaal klinkt het overwegend heavy met flinke thrash metal invloeden. Het album werd geschreven gedurende de pandemie en in 2021 werd er getekend bij From the Vaults.

‘Evil Reign‘ telt elf nummers en opent met het nummer ‘No Escape’. Er wordt meteen duidelijk dat Steel Inferno het over een andere boeg gooit dan op de voorgaande albums. Het nummer is weliswaar lekker heavy en up-tempo, maar de thrash invloeden zijn opmerkelijk. Chris Rostoff is een enorme aanwinst, met zijn sterke vocalen en high pitch uithalen doet hij denken aan Bobby “Blitz” Ellsworth van OverKill en ook muzikaal neigt het naar de band uit New York. Met ‘Breakout’ wordt de trend doorgezet. Een lekker heavy thrash nummer met sterke riffs en tempowisselingen.

‘Siren of the Air’ is een onvervalste thrash. Een nummer met een lekkere groove en melodisch gitaarwerk en solo’s en zo vinden we er meer op dit album. Nummers als ‘Jaws of Evil’, ‘First Strike’ en ‘Caught by Her Web’ zijn heerlijke thrashers en doen denken aan de beginjaren van

OverKill. Lekker up-tempo, sterke riffs en een solide ritmesectie zorgen hier voor nummers die meer dan vermakelijk zijn. Nummers als ‘Queen’ en ‘Dark Tower’ zijn meer heavy metal nummers, maar de consistentie komt niet in gevaar, het luistert heerlijk weg als één geheel. Dat geldt ook voor het vervolg van de plaat, simpelweg top.

Steel Inferno gooit het met ‘Evil Reign’ duidelijk over een andere boeg. Lekkere thrash metal songs worden afgewisseld met heavy songs die naadloos aansluiten. Zanger Chris Rostoff is een aanwinst en brengt met zijn vocalen meer diversiteit. Steel Inferno brengt met dit album de beste release tot zover uit en maakt een enorme sprong voorwaarts. Niet twijfelen, maar aanschaffen die plaat.

01. No Escape 03:32
02. Breakout 03:06
03. Siren of the Air 03:10