Statement - Dreams From The Darkest Side | CD

Manfred Werger | 1 september 2022

Statement, deze Denen ken ik van hun eerste schijf ‘Monster’, destijds (2013) in eigen beheer uitgebracht en later opgepikt door Mighty Music. De stoere mannen uit de wat donkere hoeken van Kopenhagen maken al meer dan tien jaar muziek en ‘The Dreams Form The Darkest Side’ is inmiddels hun vierde schijf. De vorige plaat ‘Force Of Life’ dateert van 2019 en werd positief ontvangen. We leggen het oor te luister en duiken in wat achtergronden, ik ben benieuwd!

Statement’s nieuwste plaat is gehuld in een prachtige hoes, (alweer) een ontwerp van de Sledgehammer Graphix studio van Jobert Mello (hij is mede verantwoordelijk voor het artwork van o.m. Sabaton, Angel Nation, Wikkid Starr en David Readman). Soren Andersen, superspeler en studiobaas van de Medley Studios, was verantwoordelijk voor de productie. Op de band’s website is een gave foto te zien van een uitgewoonde Soren, hangend over zijn mix – en masteringtafels, uitgefoeterd door één van de bandleden. Maar zowel de mannen van Statement als Soren hoeven niet te klagen: de plaat klinkt open, strak, met veel focus op de gitaren én de zang, want dat’s een beetje het kenmerk van deze band: lage, James Hetfield-achtige zang en shouts worden afgewisseld met meerstemmige refreinen, koorwerk en wat hogere zanglijnen. Een compliment voor zanger Jannick Brochdorf, maar ook voor de flitsende gitaren (en het koorwerk) van Niels Alex Larsen en Lars Ulrik Le Fevre. Voor de vette, zware, jaren’80 hard rock achtergrond zorgen Martin Poulsen (bas) en Daniel Nielsen (drums).

Na wat luisterrondes is het duidelijk: Statement’s nieuweling klinkt zwaarder dan hun platen uit de startfase. De riffs en solo’s doen veel aan Judas Priest in hun 80-er jaren denken, maar ook een latere Metallica, Disturbed, Ozzy (na de jaren met Randy Rhoads / Jake E. Lee) zijn hier en daar hoorbaar. Veel thema’s uit nummers hebben ook wat weg van Scorpions en Volbeat, een leuke cocktail, dus!

‘Don’t You Hide It’ pakt je meteen bij de kladden, een lekkere beuker met solowerk van de tandems in Iron Maiden en Judas Priest en een gaaf meerstemmig refrein. ‘The Reaper’ volgt met dikke, zware zanglijnen en als je net daarvan bekomen bent, klinkt de titelsong met zijn razende start, licht tussenstuk en wat hogere zang heerlijk weg. ‘Sacrifice ‘ en ‘Lifeline‘ kennen ook deze overgangen van snel naar langzaam en andersom met sterke refreinen én heel fraai gitaarwerk (luister eens naar het dromerige middenstuk en de solo van ‘Sacrifice’!).

‘Here I Am’ is een snelle track met een refrein met hints van Ozzy Osbourne. ‘Beyond Control’ kent een volle openingsriff, die door het nummer heen loopt, leuk middenstuk, beetje Scorpions-achtig (let op de Mathias Jabs-achtige solo), mooie knipoog naar Volbeat, hun plaatsgenoten. ‘Escaped’ kent gave staccato-riffs/drums met referenties aan Accept, een beuker met een aanstekelijk refrein. ‘Indestructible‘ is donker, heavy en het gitaarwerk is spetterend! Met de semi-akoestische, slepende ballad ‘Fade Away’ (beetje Scorpions-thematiek) eindigt ‘Dreams From The Darkest Side‘.

Wat een gave plaat eigenlijk! Fijne metal met veel variatie en spelvreugde en dat alles in een mooi geproduceerd geheel. Op 8 oktober presenteert Statement de plaat in het Kulturhuset Viften in Kopenhagen, ik hoop dat er nog vele optredens volgen, want Statement verdient een aantal gave Europese podia met hun nieuwste schijf!

01. Don’t You Hide It
02. The Reaper
03. Dreams From The Darkest Side