Spectral Voice - Sparagmos | CD

Koos van Marle | 3 februari 2024

Er zijn meerdere bands die in de naam Spectral hebben, waarbij ik soms in de war ben tussen Spectral Voice en Spectral Wound. Allebei bands die naar mijn mening goede muziek maken, maar wel in verschillende genres. In dit geval hebben we te maken met Spectral Wound, dat met ‘Sparagmos’ hun tweede full length uitbrengt op Dark Descent Records. Een label dat we vooral kennen van de wat minder rechttoe rechtaan death metal, bands zoals Thantifaxath, Qrixkuor en Faceless Burial die ook binnen hun rooster vallen.

Spectral Voice bestaat voor driekwart uit leden van Blood Incantation (alleen de drummer/vocalist niet), dus daaraan zou je al kunnen afleiden dat we hier standaard boem tikke boem Obituary achtige death metal gaat horen. Als je die afleiding inderdaad correct hebt uitgevoerd dan kom je terecht in 4 lange, uitgesponnen death metal nummers. Het begint allemaal rustig, met een cleane riff, die eigenlijk niet zo heel speciaal is. Echter, zodra deze met een dikke distortion en galm door je speakers komt blazen, hoor je dat ‘Be Cadaver’ wel degelijk laag, vies en hard kan zijn. Het nummer wisselt van tempo tussen snel, langzaam en midtempo zonder de aandacht te verliezen. Als tegen het einde van het nummer de cleane riff weer terugkomt in combinatie met cleane zang, kom je tot de conclusie dat dit nummer heel slim in elkaar zit.

Het nummer gaat ook naadloos over in ‘Red Feasts Condensed into One’. Het logge, onheilspellende, slepende karakter van dit nummer geeft je het gevoel in een soort Lovecraft achtige soundscape terecht te zijn gekomen. Sterk gedaan! Normaal gesproken ben ik ook niet zo van de tragere riffs, maar de (funeral) doom passages worden er hier zo naadloos in gemixt dat zelfs ik aan boord ben.

De laatste twee nummers raken mij iets minder, maar dat zegt eerder wat over de kwaliteit van de eerste twee nummer. Bovendien ben je dan al bijna een half uur onderweg en dan is de spanningsboog voor dit soort muziek bij mij wel een stuk weg. Desalniettemin is dit een prima plaat in een genre waar ik me niet altijd even thuis in voel, dus fans kunnen zo een puntje optellen bij de score!

01. Be Cadaver 11:52
02. Red Feasts Condensed into One 13:16
03. Sinew Censer 07:39