Space Chaser - Give Us Life | CD

Erik van Dijk | 10 juli 2021

Met een bandnaam als Space Chaser denk je niet direct aan thrash metal en toch is het dit genre waar je de Duitse band kan plaatsen. Het vijftal uit Berlijn is al zo’n 10 jaar, in nagenoeg dezelfde samenstelling, actief en brengt na het debuutalbum ‘Watch the Skies!’ uit 2014 en opvolger ‘Dead Sun Rising’ uit 2016 volgende week het derde album uit. ‘Give Us Life’ verschijnt op 16 juli en is de eerste release via Metal Blade Records.

Space Chaser brengt thrash metal van de oude school waarbij de vergelijking uit gaat naar de US thrash metal bands uit de jaren 80. Wat onmiddellijk opvalt in opener ‘Remnants of Technology’ zijn de sterke vocalen van Siegfried Rudzynski die bij tijd en wijlen doen denken aan die van Overkill’s Bobby “Blitz” Ellsworth. Muzikaal is het nummer goed verzorgd met een goede riff en een lekker tempo. ‘Juggernaut’ is een tempo lager en is op zich vermakelijk, maar springt er niet echt bovenuit.

‘Cryoshock’ opent met een gillende gitaar waarna we weer worden getrakteerd op een lekker thrash nummer. Strakke drums leiden een fijne tempoversnelling in en ook de solo’s zijn goed te pruimen, een lekker agressief nummer. Met het wat korte ‘A.O.A.’ pakt Space Chaser door en zo weet de band de volledige aandacht weer terug te winnen. Ook ‘The Immortals’ start weer furieus, een snelle solo en weer doorrammen en wat een strot heeft die Rudzynski. Een geweldige variatie in bereik, van agressief en rauw tot sterke high pitch uithalen.

Drummer Matthias Scheuerer is ook zo’n man die opvalt in deze band. In een nummer als ‘Signals’ zijn de drums prominent aanwezig en met name bij de tempoversnellingen weergaloos. ‘Burn Them All’ opent met een dissonante korte gitaarriff waarbij ik afhaak, het vervolg stelt niet teleur en het is met name de samenzang die opvalt en het nummer over de streep trekt, al mogen de solo’s ook de goedkeuring dragen.

Titelnummer ‘Give Us Life’ valt aanvankelijk op door de dubbelbas drums, het nummer is wat trager dan voorgaande songs en kent een fijne groove. ‘Antidote to Order’ is een heerlijke thrasher vol variatie en is wellicht één van de betere nummers op het album. Het afsluitende ‘Dark Descent’ dat met zes minuten op klok het langste nummer is, kent ook veel variatie en tempowisselingen. De veelzijdigheid in de laatste twee nummers geven meer diepte / inhoud in de songs en dat komt de nummers ten goede.

Space Chaser heeft met ‘Give Us Life’ een sterk thrash metal album afgeleverd. Liefhebbers van thrash van de oude school doen er goed album te beluisteren. ‘Give Us Life’ verschijnt op maar liefst 7 verschillende variaties vinyl en is daarnaast als cd en digitaal te bestellen. Een aanrader.

01. Remnants of Technology 03:50
02. Juggernaut 03:52
03. Cryoshock 04:31