Soulburn - Noa's D'ark | CD

Erik van Dijk | 13 november 2020

De Nederlands black doom metal band Soulburn behoeft geen nadere introductie. De band is ontstaan uit de Asphyx leden Eric Daniels en Bob Bagchus en wist vanaf het eerste moment te imponeren met albums als ‘Feeding on Angels’ en ‘The Suffocating Darkness’. Het derde album ‘Earthless Pagan Spirit’ vormde voor velen een kroon op het werk en met interesse keek ik dan ook uit naar de volgende release. Het vierde album ‘Noa’s D’ark’ is een feit, en verschijnt op 13 november via Century Media Records.

Ten opzichte van het derde album ‘Earthless Pagan Spirit’ heeft er zich een belangrijke wijziging voor gedaan in de line-up van Soulburn. Drummer van het eerste uur, Bob Bagchus, verliet de band en Leidenaar Marc Verhaar (Graceless) is zijn vervanger. Ook voor het schrijfproces is er dus wel iets veranderd, waren eerst gitarist Eric Daniels en Bob Bagchus verantwoordelijk voor de composities, tegenwoordig wordt het plekje naast Eric ingevuld door Remco Kreft.

Met opener ‘The Morgue of Hope’ wordt je als luisteraar al direct verrast, het nummer kent zoveel wendingen. Het intro duurt lang, te lang voor de ongeduldigen onder ons, maar wanneer de smerige vocalen van Twan van Geel erbij komen kom ik er langzaam in. De tempoversnelling is sterk, met name het gitaarwerk en drums zijn in deze passage sterke factoren.Titelnummer ‘Noah’s Dark’ is een meeslepend nummer dat zich hoofdzakelijk in mid-tempo afspeelt, donkere doom met smerige vocalen en een heerlijke tempoversnelling halverwege.

Hoewel de nummers op dit album onmiskenbaar Soulburn zijn, zoals we de band kennen van het laatste album ‘Earthless Pagan Spirit’, hoor je wel duidelijk de invloed van Kreft. Met name bij de song structuur en de invloeden van moderne black metal is zijn hand in de composities

hoorbaar. Het nummer ’Anarchrist’ is al eerder uitgebracht als single en opent traag met melodisch gitaarwerk, met de tempoversnelling ontwikkelt het nummer zich als een heerlijk grauw black metal nummer.

Opvallende nummers zijn ‘Assailed by Cosmic Lightning’ en ’Anointed – Blessed – and Born for Burning’. Het zijn met name de vocalen van Twan van Geel die hier verassen, de tegendraadse zanglijnen zijn smerig, vals en bruut. De composities zijn verrassend en fris, maar de zang geeft hier duidelijk wat extra’s. Soulburn sluit af met de eerste single ‘From Archaeon into Oblivion’ en dat is echt een typisch Soulburn nummer, black doom, smerig met fijne tempowisselingen. De koorzang is iets dat bijdraagt aan de sfeer die het nummer weet op te roepen en dit alles maakt een geweldige afsluiter.

Het vierde album Soulburn album ‘Noa’s D’ark’ brengt weer een knap staaltje black doom waar de band om bekend staat. De frisse elementen in de composities brengen net wat extra, zonder het traditionele geluid te verliezen. Dit is een aanrader voor liefhebbers van de band!

01. The Morgue of Hope
02. Noah’s Dark
03. Tempter ov the White Light