Sorcerer - Lamenting Of The Innocent | CD

Frans Neelen | 29 mei 2020

Het Zweedse Sorcerer is de laatste jaren gelukkig bijzonder productief. Na eerst te zijn opgericht eind jaren ’80 vond de talentvolle band zijn einde in 1992 met slechts twee demo’s op hun conto. Bassist Johnny Hagel vertrok naar Tiamat, vierde daar de nodige successen maar keerde in 2010 terug op zijn roots. Samen met wereldzanger Anders Engberg bestaat de band momenteel uit Kristian Niemann (ex Therion), Peter Hallgren, de teruggekeerde Richard Evensand en nieuweling Justin Biggs die Johnny Hagel live zal vervangen daar deze besloten heeft een stapje terug te doen. Met ‘In The Shadow Of The Inverted Cross’ (2015) en ‘The Crowning Of The Fire King’ (2017) maakte Sorcerer al een hele sterke indruk met hun kruising tussen heavy metal en doom wat wel licht in de stijl van Candlemass.

Een thema als de heksenjacht leent zich uiteraard uitstekend voor een band die muzikaal dreigende doom brengt en dat lukt dan ook met verve. Na het intro ‘Persecution’ wordt stevig afgetrapt met ‘Hammer Of The Witches’. Een nummer dat alle elementen bevat dat rock/metal zo geliefd maakt. Het is heavy, heeft veel melodie, sterke gitaarlijnen en krachtige vocalen. Het navolgende titelnummer begint al lekker onheilspellend met knetterend vuur van de brandstapel en de bijna gefluisterde zang doet dit gevoel nog sterker aanzwellen. Ondanks het griezelige karakter dat wordt versterkt door de sombere gitaarklanken en de stukken grunts heeft het nummer een erg emotionele lading. Bijzonder knap prijsnummer dat het live zeker goed zal doen mede door de knap uitgesponnen gitaarsolo’s. Met ‘Institoris’ volgt weer zo’n heerlijk metal nummer doorspekt met doomy stukken. Dit nummer had dan ook zo op een Black Sabbath album ten tijde van de Tony Martin periode kunnen staan. Heerlijk melodieuze doom in optima forma.

Met ‘When Spirits Die’ krijgen we een fraaie ballad dat echter meteen gevolgd wordt door wederom een langzame ballad in de vorm van ‘Deliverance’ en dat, ondanks de vocale bijdrage van de huidige Candlemass vocalist Johan Längquist, niet bepaald kan beklijven. Typisch een vorm van teveel van het goede. Hierna dreigt het album echt in te zakken met ‘Age Of The Damned’ dat ook niet kan tippen aan de sterke beginnummers. Gelukkig herpakt de band zich

met het door klokkengelui en koor ingeluide ‘Condemned’ dat wederom zo’n episch emotionele lading heeft. Daarna gaat het gas er wat meer op met het lekkere doomy en met koorzang doorspekte ‘Dance With The Devil’ en krijgen we met ‘Path To Perdition’ een pakkend sterk slot dat wederom zeer sterk doet denken het Tony Martin/Black Sabbath tijdperk.

Sorcerer levert met ‘Lamenting Of The Innocent’ wederom een krachtig album af dat zich kan meten met het betere Candlemass en melodieuze Black Sabbath werk. Vooral liefhebbers van albums van laatstgenoemde als ‘The Headless Cross’ en ‘Eternal Idol’ moeten dit zeker eens beluisteren. Ook voor de metal liefhebbers in het algemeen valt er genoeg te genieten van de sterk opgebouwde nummers, fraaie gitaarsolo’s en superieure vocalen. Jammer dat het album in het middengedeelte wat inzakt anders was dit zeker een klassieker geweest. Desalniettemin een bijzonder lekker album dat het verdient om gehoord te worden van een band die live zeker hoge ogen gaat gooien.

01. Persecution (intro)
02. The Hammer of Witches
03. Lamenting of the Innocent