Sólstafir - Endless Twilight of Codependent Love | CD

Erik van Dijk | 6 november 2020

De IJslandse metal / rock band Sólstafir bestaat dit jaar 25 jaar en weet met hun eigenzinnige composities de muziekwereld continu te verassen. De band bracht tot op heden zes albums uit, waarvan het laatste album ‘Berdreyminn’ stamt uit 2017. Het zevende Sólstafir album ‘Endless Twilight of Codependent Love’ verschijnt op 6 november via Season of Mist.

Sólstafir is in staat composities te creëren zonder enig structuur en opener ‘Akkeri’, wat staat voor anker, is daar een mooi voorbeeld van. Het ruim 10 minuten durende nummer opent melodramatisch, een gevoel dat zanger / gitarist Aðalbjörn Tryggvason als geen ander weet op te wekken. Het nummer kent verschillende wendingen, met name de snellere stuken zijn geweldig, en lijkt zowel couplet als refrein te missen. Het nummer heeft echter alle ingrediënten die van een band als Sólstafir anno 2020 mag verwachten en is meeslepend. Met ‘Drýsill’ en ‘Rökkur’ worden we getrakteerd op twee meeslepende rock songs, intens en vol gevoel.

‘Her Fall from Grace’ is het enige nummer in de Engelse taal wat het nummer toch iets toegankelijker maakt. De met emotie doordrenkte vocalen van Aðalbjörn Tryggvason zijn te plaatsen, daar waar je dit in zijn moerstaal maar voor waarheid moet aannemen. De plotse tempoversnelling in het nummer verrast en geeft net dat beetje extra. Het meest verrassende nummer op deze plaat is ‘Dionysus’. Het nummer doet even denken aan de black metal periode van de band, de ongekende frustratie in de vocalen is subliem en ook muzikaal brengt het nummer iets anders en is daarmee een fijne onderbreking.

Het contrast met ’Til Moldar’ en het voorgaande nummer is groot, het nummer is een ballad

zonder rockende gitaren en weet mij op een of andere manier niet te boeien. Van nummers als ‘Alda Syndanna’ en het afsluitende ‘Úlfur’ wordt deze liefhebber dan wel weer gelukkig, lekker rockende nummers zoals alleen Sólstafir dat kan brengen. ‘Endless Twilight of Codependent Love’ is een verrassend album, hoewel je inmiddels wel weet wat je van de band kan verwachten. Liefhebbers van Sólstafir kunnen het album blind aanschaffen, een album dat het goed doet in de komende donkere dagen met een fles rode wijn bij de open haard.

01. Akkeri 10:10
02. Drýsill 08:52
03. Rökkur 07:06