Soilwork - A Whisp Of The Atlantic | EP

Juliette Ruygrok | 22 december 2020

Na een kleine 26 jaars bestaansrecht, 11 studioalbums en een aantal EP’s heeft de Zweedse formatie Soilwork weinig introductie meer nodig. ‘A Whisp Of The Atlantic’ is ook weer een EP, en is begin december uitgekomen. Op de EP staan maar liefst 5 tracks. Niet veel zal je denken? Maar het eerste nummer duurt dan wel 16 minuten en een beetje, dus het schijfje raakt vrij snel gevuld op die manier. Als je denkt phff…16 minuten is wel heel lang, wees gerust de overige nummers zijn van normale duur, voor de wat vlottere luisteraar. Overigens had iedereen die al kunnen bewonderen want daar zijn ook clips van uitgebracht. Goed wat kunnen we deze keer verwachten van Björn Strid en companen? Het mag geen geheim zijn dat de komst van David Andersson op gitaar in 2012 de band veel progressieve invloeden heeft gebracht en dat brengt ons bij de titel song van deze EP….

‘A Whisp Of The Atlantic’ telt maar liefst 16 minuten luister genot. Het is weliswaar één nummer, maar was er gekozen voor het knippen in kleinere stukjes dan had dit ook prima gekund. Soilwork laat hier zien dat ze niet langer alleen een melodic deathmetal band zijn, het is een samensmelting van stijlen, met fantastische overgangen. Op sommige momenten heeft het Dream Theater achtige praktijken, alleen dan met ballen. Soilwork overtreft hier zichzelf en 16 minuten lijkt dan misschien lang, maar niet op deze manier, niet met zoveel diversiteit en verassingen.

‘Feverish’ begint met een mooie intro, maar gaat al snel over in wat harder werk. De drums van Bastian Thusgard lijken soms in contradictie met de rest, maar het werkt. Daarmee is ‘Feverish’ een lekker nummer om maar eens fijn met het haar te zwaaien. In ‘Desperado’ is het vooral het gitaarspel wat na de intro wordt ingezet wat indruk maakt. Dit is een lekker beuk nummer, met een toffe mix van vocalen en wederom fantastische overgangen.

‘Death Diviner’ kent wat meer energie in de intro. Het geheel heeft een rockachtige vibe in de mix met zwaardere riffs die aan bands als Tool doen denken. Muzikaal kent het weer een ijzersterke opbouw, de nadruk ligt op de inzet van clean vocals en dat zorgt voor een goede balans. Met een rockende intro wordt ‘The Nothingness And The Devil’ ingeluid. Dit werkt

aangenaam verrassend. Ook hier is de opbouw weer subliem. De agressie wordt terug gebracht in de vocalen, en daardoor beukt het lekker zonder het rockelement uit de intro te verliezen. Tof gitaarspel en heerlijk drumwerk brengen ons naar een mooie lange outro, en daarmee het einde van deze EP.

Soilwork laat met ‘A Whisp Of The Atlantic’ een zeer divers scala aan muzikale mogelijkheden zien die de band bezit. Het is werkelijk indrukwekkend te noemen. Voor de fans van het eerste uur zal het misschien niet allemaal even top zijn, maar men kan niet ontkennen dat wat hier op deze EP neergezet wordt werkelijk uniek is.

01. A Whisp Of The Atlantic
02. Feverish
03. Desperado