Sodom – Bombenhagel | EP

Erik van Dijk | 8 augustus 2021

Eind november 2020 kwam de Duitse thrash metal band Sodom met het zestiende studio album ‘Genesis XIX’, een album dat goed werd ontvangen bij fans en media. Amper 8 maanden later geven de thrashers uit Gelsenkirchen een vervolg aan het album. Dit gebeurd met een EP dat de naam heeft gekregen van de oude kraker ‘Bombenhagel’, de EP verschijnt op 20 augustus via Steamhammer / SPV.

Ondanks geannuleerde shows, ondanks de Covid-19 lockdown, ondanks de vele ondoorgrondelijkheden die deze vreemde tijden met zich meebrengen is Tom Angelripper met zijn bandleden niet bij de pakken neer gaan zitten. De band zou dit jaar haar 40 jarig bestaan vieren, maar shows en geplande zomer festvals zijn inmiddels verplaatst naar 2022. Als teken van leven verschijnt in augustus de EP ‘Bombenhagel’.

‘Bombenhagel’ is een oude kraker afkomstig van het album ‘Persecution Mania’ uit 1987. Tom Angelripper wilde graag de kraker opnieuw opnemen met de huidige line-up, met twee gitaren en drummer Toni Merkel. Het nummer klinkt verrassend fris in de vernieuwde uitvoering, waarbij het tempo een tandje lager ligt en een verrassende solo opgenomen waarbij de dank uitgaat naar producer Harris Johns. ‘Bombenhagel’ in deze uitvoering geeft meerwaarde aan deze EP.

Behalve de oude klassieker kent deze EP twee nieuwe nummers. Allereerst is daar het nummer ‘Coup de Grace’, een heerlijke thrash song met de traditionele punk invloeden. Met name de bas riff en de vocalen van Tom Angelripper rammen er lekker in, maar ook de repeterende solo’s en het variëren met tempo’s zijn opvallend sterk. Het tweede nieuwe nummer draagt de naam ‘Pestiferous Posse’ en dit nummer gaat over de grote schietpartij in het Wilden Westens bij de O.K. Corral. Het nummer klinkt zwaar, duister en zwartgallig.

Sodom brengt met de EP ‘Bombenhagel’ een fijn tussendoortje, en een collector item voor de fan. Een heerlijke remake van het titelnummer en twee degelijke nieuwe songs houdt de liefhebber scherp en zo blijft Sodom op de radar.

01. Bombenhagel 06:06
02. Coup de Grace 03:06
03. Pestiferous Posse 05:05