Six by Six – Beyond Shadowland | CD

Manfred Werger | 11 april 2024

Six By Six ? Onbekend? In deze band zitten behoorlijk wat bekende muzikanten: Robert Berry speelde bij 3 (met Keith Anderson en Carl Palmer), zijn eigen bandje Hush, Alliance en Los Tres Gusanos. Ian Crichton is gitarist bij Saga en de drummer van Six By Six is bekend van Saxon, Toyah en GTR, Nigel Glockler. ‘Beyond Shadowland’ is de tweede plaat voor InsideOut. Zeker op basis van hun debuut de moeite van de luisterproeven waard! Lees mee!

De eerste Six By Six verscheen in augustus 2022. In 47 minuten werden de fans en luisteraars behoorlijk door elkaar geschud. Heavy progrock werd gemengd met metal, pop en symfonische thema’s. Maar de plaat deed het vrij goed en belandde in menig jaarlijstje. En eerlijk is eerlijk: met songs als ‘Save The Night’, ‘Yearning To Fly’, ‘China’ en ‘The Upside Of Down’ kun je eigenlijk niet stuk. Muzikaal dik in orde, heavy gitaren, puike zang en songs met kop, staart en ballen!

‘Beyond Shadowland‘ werd opgenomen in de Soundtek Studios in Campbell, California. De productie is wederom van de band zelf. Het drietal werkt ook samen in de composities en zelfs veteraan Glockler schreef mee aan het sterke ‘Titan’ en ‘Sympathise’. De plaat duurt wat langer dan de vorige schijf en opvallend vind ik dat deze plaat mij langer “bij de les houdt”. Ook thematisch en tekstueel is het gebodene mooi verpakt: “Pak je kans”,  “ga voor de doelen, die je wilt bereiken en rewind your life voor het kiezen van de juiste koers”.

Six By Six maakt het zich niet makkelijk, maar de heavy vibe en de dikke gitaren overheersen. Wat een superspeler is deze Ian Crichton! Bij Saga vaak wat sobertjes en wat achterin het klankbeeld, maar hier duidelijk op de voorgrond. De ritmesectie (Glockler en Berry) is vet en virtuoos en Robert Berry is een fijne zanger, af en toe wat afgeknepen, maar zijn stem past goed bij de muziek. De instrumentaties en de keyboards van Berry kleuren prachtig in. De cover is pakkend, wederom van Rob Fowler.

‘Wren’ opent de plaat en de sterke song wordt gevolgd door ‘Arms Of A Word’ (de eerste single en de Prog-single van de maand februari). Ook de derde song ‘Can’t Live Like This’ is een stevige track. De boodschap van deze song is duidelijk: “onze kinderen verdienen een goed en gezond leven, daar moeten we alles voor doen”. ‘Obilex’ volgt in een midtempo, met een geweldige gitaarsolo in de stijl van David Gilmour. Deze song gaat over de (buitenaardse) zoektocht naar de “perfecte plek” om te leven. ‘Only You Can Decide‘ is een korte nuance en maakt plaats voor ‘Titans‘ en het geweldige ‘Outside Looking In’. Deze kraker gaat over de kijk van anderen naar jou en de reflectie van jezelf hierop. Ook ‘Spectre’ is een lekkere beuker. ‘Symphatise‘ kent een vette riff in de refreinen. ‘One Step’ is mooi, met meerdere thema’s en hier en daar ook wat rustigere passages. De song opent voor de afsluiter ‘The Mission’, een waardig slot met een fraaie, aanstekelijke opbouw.

Wow……leuke schijf! Het is jammer dat de heren natuurlijk hun eigen band dienen en niet gezamenlijk de concertzalen betreden. Saxon heeft een prima plaat uit en toert erop los, Saga is op podia te zien met hun “back catalogue”. En ook Berry heeft zijn eigen bandjes en producties. Het debuut haalde nét niet mijn top-jaarlijstje in Metal Experience, maar de nieuwe is een kandidaat……

01. Wren 5:06
02. Arms Of A Word 5:30
03. Can’t Live Like This 05:17