Sinner – Brotherhood | CD

Manfred Werger |  28 juni 2022

Actief vanaf 1982? Check. 18 studioplaten lang? Check. Stuttgart? Check. Meedogenloze power metal? Check! Chartsucces in Duitsland en Zwitserland sinds het nieuwe decennium? Check! Ah….dit is Sinner, de band van Matthias Lasch, die zich Mat Sinner gaat noemen na hun eerste plaat ‘Wild ’n Evil’, destijds uitgekomen op het nietige SriLanca label. ‘Brotherhood‘ is de achttiende schijf van deze rockers uit de metal-eredivisie van Duitsland. AFR brengt de schijf in juli uit.

Sinner’s eerste drie platen klonken nogal rommelig en de band wisselde vaker van personeel dan het aantal spijkerbroeken, dat ik in mijn leven gedragen heb. Toch speelden enkele bekende muzikanten samen met Mat: Gitarist Christof Leim (ook bekend als redacteur en schrijver bij Metal Hammer, UDiscover en Welt am Sonntag), Accept snarenbeul Hermann Frank, Fritz Randow, drummer van o.m. Victory, Mathias Dieth (gitarist bij UDO en nu docent mediarecht in Keulen) en six-string-swinger Alex Beyrodt (die later ook met Mat Sinner speelde in Primal Fear en Voodoo Circle).

Met de komst van Freeze Frame gitarist Tom Naumann rond 1990 krijgt Sinner een wat vastere vorm. De songs worden strakker gespeeld, in een stevig, compact format gegoten en melodieuzer van compositie. Vanaf 1992 (met de plaat No More Alibis) is het raak. Sinner speelt dan vaker als voorprogramma van bekende bands en ook wordt er eindelijk buiten Duitsland getoerd. ‘The Nature of Evil’ uit 1998 is Sinner’s eerste Top 40 schijf, maar dit komt ook door de populariteit van het andere bandje dat Mat en Tom samen met Ralf Scheepers oprichten, het snoeiharde Primal Fear.

Met ‘Brotherhood’ is Sinner in het nieuwe decennium beland. De vorige schijf, ‘Santa Muerte’ uit 2019, deed het leuk en Sinner heeft ook weer een sterke line up. Mat en Tom produceerden

de plaat en de Deense metal mastermind Jacob Hansen zorgde in de studio in Ribe, Denemarken, voor een hele strakke en heldere mix en mastering. Het artwork komt van de bekende metal fotograaf en graficus Cliff Terrafolio, die voor veel Duitse metal bands actief is.

Met het zwaar op Fight (Rob Halford’s hobbyband) leunende ‘Bulletproof’ gaat de plaat furieus van start: dubbele beukdrums van Markus Kullmann, prachtige gitaren van Tom Neumann en Alex Schollp en de bas van Mat, die alle gaten dicht plamuurt, beter wordt het niet! ‘We Came to Rock’, heeft net als de titeltrack en ‘The Man They Couldn’t Hang’ een lekker vlot tempo met zware slaggitaren.

‘Reach Out’ en ‘Refuse to Surrender’ kennen prachtige killer-riffs, Randy Rhoads-achtig gitaarwerk en vette refreinen, wat Voodoo Circle-achtige invloeden. ‘My Scars’, ‘Gravity’ en ‘The Rocker Rides Away’’ hebben veel van Judas Priest en Firewind. Opvallend is ook ‘The Last Generation‘, een melodieuze compositie met een mooi episch middenstuk, fraai gitaarwerk!

De plaat eindigt met twee opvallende nummers: ’40 Days 40 Nights‘ is een bar-bluesrocker met mooie Scorpions-achtige gitaarlicks en het slotnummer ‘When You Were Young’, inderdaad de bekende hit van The Killers uit 2006, afkomstig van hun tweede album ‘Sam’s Town’, is een fraaie, verrassende cover.

Een lekkere plaat met wat verrassende gasten: Oliver Palotai van Kamelot zorgde voor de sfeervolle en ondersteunende toetsen, Georgia Colleluori is de backing vocaliste en verder duiken zangers Ronnie Romero, Ralf Scheepers, Erik Martensson (Eclipse, W.E.T), Tom Englund (Evergrey) en David Ingram van Benediction op.

Sinner is te zien op menig festival in Duitsland, maar Mat heeft met Primal Frear, When Classic Meets Rock, Voodoo Circle (met veel van zijn muzikale vrienden) en Level 10 (met Russel Allen) nog meer ijzers in het vuur. En na dat vuur? Dan is het genieten van de koffie van Mat’s eigen label, jawel ijzersterk als zijn baswerk en net zo ruig als zijn 40 jaar oude zangstem!

01. Bulletproof
02. We Came to Rock
03. Reach Out