Silver Knife - Ring | EP

Koos van Marle | 2 mei 2022

Van eigen bodem presenteren we deze week Silver Knife, met onder andere N. (Nicky) die we kennen van onder andere Laster, Nusquama en het niet meer bestaande Northward. Verder wordt de band gevormd door de gitarist H. van Hypothermia, Déha en P. van Lure. Kortom een internationaal gezelschap met een Nederlandse tint. ‘Ring’ is hun tweede opname, het betreft nu een EP met een klein kwartiertje black metal.

Die muziek is in dit geval best in orde, en zal zeker de liefhebbers van voorgaande bands niet verkeerd in de oren klinken. Het eerste nummer ‘Ecomimesis’ trapt af met de kenmerkende uithaal van N. die u ook wel kent van Laster. Licht vervormd en diep in de mix gelegd, maar onmiskenbaar die stem. Het wordt duidelijk dat het eerste nummer wat meer de agressieve kant op gaat, zonder dat het een blast feest wordt, maar ook een polka wordt zeker niet geschuwd. Verder is het onduidelijk wie welk instrument bespeeld, dus ik kan er niet echt duidelijke elementen uithalen om naar de eventuele andere bands te linken. Stilistisch ligt het als licht atmosferische, uitgesponnen nieuwerwetse black metal wel in de lijn der verwachting als je de ledenlijst bekijkt. Het tweede nummer ‘Recalcitrant’ is wat rustiger en meer uitgesponnen qua karakter. Met een beetje goede wil hoor je er nog wel een likje Alcest in ook, maar dat is eigenlijk meer omdat de boel lekker galmt, zoals ook bij de oudere Alcest platen. Al met al is dit gewoon een lekker tussendoortje, die als een mooie eenzijdige 12″ beschikbaar is.

01. Ecomimesis 06:46
02. Recalcitrant 06:54

Rating: 75/100