Silent Skies – Nectar | CD

Juliette Ruygrok | 12 februari 2022

Silent Skies is een samenwerking tussen Vikram Shankar en niemand minder dan Tom Englund (Evergrey). In 2020 brachten zij hun indrukwekkende debuut ‘Satellites’ uit. De samenwerking is een bijzondere waarin gevoel voor productie een belangrijke rol speelt. De muziek sleept je mee in scandinavische melancholie, die meer is dan een wereld vol rock en metal. Het is de ziel van het nooderlijk halfrond, die kwetsbaar en gevoelig is. Wanneer je de gitaren, drums en zware riffs wegfilterd krijg je Silent Skies. Op ‘Nectar’ worden beide heren vergezeld door cellist Raphael Weinrothe-Brown, die binnen bijna ieder nummer een rol vervuld en waardoor de muziek je mogelijk nog verder mee weet te slepen in wereld vol diepte en emotie.

Het album wordt geopend met ‘Fallen From Heart’. Direct valt op hoe mooi vol het geluid is van deze productie. Het is minimalistisch en toch vol. De muzikale opbouw is heel sterk en toch wordt de rust bewaard. De vocalen van Tom zijn uiterst geschikt voor dit soort nummers, je hoort echt hoe goed en zuiver hij is, waar dit bij Evergrey nog weleens overstemt kan worden door de harde gitaren.

Ook ‘Taper’ kent een muzikaal prachtige opbouw. Hier komt de inbreng van cellist Raphael Weinrothe-Brown duidelijk naar voren. De tekstuele thematiek ligt dicht bij die van Evergrey maar past goed bij de gevoelige ballads.

In ‘Neverending’ is het vooral de muzikale opbouw die je echt mee sleept in een verhaal. Halverwege kan je niet anders dan een bijna euforisch gevoel krijgen, wanneer de muziek enigszins op bombastische wijze toeneemt. In combinatie met de tekst; “So we start to climb” is dit een toffe combinatie die echt iets bevrijdend teweeg brengt.

Iets onrustiger is ‘Let It Hurt’, wat voornamelijk komt door de gekozen zanglijnen. Het refrein is dan wel weer ijzersterk. Toch is het een voorbeeld van hoe mooie rustige muziek ook anders ingevuld kan worden, en door de gewaagde poging op de zanglijnen brengt het wel iets vernieuwends aan het album.

‘Leaving’ heeft een duistere sombere intro. Het is prachtig hoe de vocalen van Tom hier binnen komen. De gevoeligheid in zijn stem kan je als luisteraar echt raken. De sfeer is echt heel kwetsbaar. Het samenspel met Vikram Shankar op de toetsen, en de inbreng op van cello van Raphael Weinrothe-Brown maken het extra meeslepend. De muzikale opbouw is wederom briljant, wat leidt naar een mooi vol einde.

Mytisch is de intro van ‘Better Days’. De inbreng van de toetsen brengt de opbouw en vult het mytische gevoel mooi aan. Het nummer heeft iets mysterieus en ook iets sombers. De tekst geeft je een kijk in een stukje menselijke groei vanuit depressie. De thematiek is somber maar toch ook hoopvol, en dit wordt uitstekend vertaald.

‘Closer’ is ook een nummer over persoonlijke ontwikkeling en het nodig hebben van iemand dichtbij. Het begint wederom heel klein en kwetsbaar. Tom raakt m niet altijd even lekker in de uithaal, maar imperfectie past juist mooi bij het gevoelige thema. De muzikale opbouw geeft een gevoel van hoop en werkt extra meeslepend in het verhaal. De solo op de toetsen is een leuke wending, die de overgang inleidt naar het einde.

Het album wordt afgesloten met ‘Nectar’. Hier geen vocalen maar een stukje mooi werk op de toetsen, wat aantoont dat om een gevoel over te brengen je soms niet meer nodig hebt dan dit. Het is een mooi afsluiter, met een aparte outro waarbij je een deur hoort sluiten.

De sluitende deur is hopelijk niet het einde van Silent Skies, want deze samenwerking is meer dan zomaar een corona projectje. ‘Nectar’ is een prachtige opvolger van ‘Satellites’, het album laat verdieping en groei horen. Het is toegankelijk voor een groot publiek, je hoeft geen metalhead te zijn om dit te waarderen. Hopelijk zullen er nog vele albums volgen, maar voor nu is dit er één om niet te missen.

01. Fallen From Heart
02. Taper
03. Neverending