Siamese – Home | CD

Juliette Ruygrok | 24 december 2021

Het Deense Siamese is opvallend genoeg nog niet heel bekend buiten de eigen grenzen. Opvallend genoeg? Ze bestaan sinds 2011 en ‘Home’ is hun 6e studioalbum. Misschien komt het omdat ze in 2014 nog Siamese Fighting Fish werden genoemd. Het is in ieder geval een band die moderne metal durft te combineren met diverse muziekstijlen. In 2019 brachten ze ‘Super Human’ uit, wat op gebied van songteksten een stap vooruit was voor de band. Met ‘Home’ willen ze die ontwikkeling doorzetten.

Album opener ‘Heights Above’ begint met een rustige, mooie, melodieuse intro. De opbouw in het drumwerk is indrukwekkend en zorgt er voor dat Mirza Radonjica op de vocalen er lekker in kan komen. Toffe ritmes, sterke tempowisselingen en een pittige groove maken het af. De toon is gezet, zou je denken…

In ‘Home’ worden de eerste andere muzikale invloeden al ingebracht. Metal en drum ’n bass achtige beats blijken prima samen te werken. Het is een samenwerking met Drew York (Stray From The Path), die de nodige agressie weet te brengen. Het refrein is een grote contradictie met veel melodie en de nadruk op clean vocals. Hier komt de diversiteit van Siamese al echt naar voren. Al met al is het een nummer wat zeker niet verveeld.

In ‘Holy’ komt de nadruk meer te liggen op de clean vocals en de rockende kant van de band. Het is vooral Andreas Kruger op de gitaren die hoofdrol op zich neemt. Het heeft een lekker tempo, met diverse ritmes, maar blijft al met al wat aan de softe kant. Ook in ‘Can’t Force The Love’ is er in de intro sprake van invloeden uit drum ’n bass, dit glijdt haarfijn over in lekker gitaarwerk. Wederom indrukwekkend hoe diverse stijlen gecombineerd worden. Daarna blijft het wat tam, en lijkt het niet meer dan een prima rock nummer. In de break krijgt het geheel toch wat meer ballen, door stoere riffs en is het wederom Andreas Kruger die indruk maakt.

‘Enough Ain’t Enough’ is een samenwerking met Rory Rodriguez (Dayseeker). Het nummer heeft een hoog dansbaar gehalte en doet denken aan Years & Years, maar dan met iets meer gitaar. Naar het einde wordt het wel wat zwaarder, maar verder dan pop rock komt het niet. Voor de fan van de harde groove in ‘Numb’ dan weer een verademing. De stoere groovende riffs zijn terug en direct in de opening denk je weer even aan de eerste nummers van dit album. Zo kan het dus ook! Het is niet allemaal rammen geblazen, ook hier overgangen en drum ’n bass invloeden. Het is in ieder geval afwisselend, en fijn om ook weer vlagen van agressie en ballen in de muziek terug te horen.

‘Past The End’ begint ook met een rockende opening. Maar al snel toch weer die overgang naar een rustige melodieuse vibe. De verhalende lijn van de gitaar houdt het geheel overeind. Het rockt leuk, maar de verwachting na de intro lag toch iets hoger. ‘Joga’ is een cover van Björk en de titel verraad eigenlijk een beetje het tempo van het nummer. Wel tof dat ze hier echt een eigen Siamese draai aan weten te geven.

Indrukwekkend en misschien wel het meest persoonlijk is ‘Sloboda’ wat verwijst naar de struggles die zanger Mirza Radonjica heeft meegemaakt in zijn verleden als vluchteling. De intro op de vocalen komt echt binnen. Met een theatrale opbouw wordt je meegesleept in een gruwelijke overgang met toffe grooves, dit is fantastisch gedaan. Ondanks de inbreng van clean vocals, kent dit nummer veel diversiteit met rammende stukken. De mix is heel afwisselend, maar vooral heel goed uitgevoerd. Hiermee kunnen we stellen dat “save the best for last” misschien wel de juiste strategie is voor dit album, want alle mindere stukken zijn in één klap vergeten.

‘Home’ is een leuk divers album. Er mag wel wat meer beukwerk in, maar dat is persoonlijke smaak. De productie is in ieder geval indrukwekkend. De nummers hebben ieder een mooi vol geluid en zijn erg afwisselend. ‘Home’ is een album dat zeker de moeite waard is om ook buiten de Deense grenzen beluisterd te worden, en hopelijk brengt het de volgende stap voor Siamese.

01. Heights Above
02. Home ft. Drew York
03. Holy