Shrine of Insanabilis - Vast Vortex Litanies | CD

Koos van Marle | 10 oktober 2019

Shrine of Insanabilis brengt met ‘Vast Vortex Litanies’ de opvolger uit van het in 2015 verschenen ‘Void Disciples’. Op de vorige plaat werd er kwalitatief goed orthodoxe en vooral snelle black metal neergezet. Na het eerste nummer Parallax Endeavour is duidelijk dat er van deze koers niet afgeweken wordt.

In een kleine 45 minuten krijgen we melodieuze, op het doel gerichte occultheid te horen, met weinig poespas en ritualistisch bezweringen. Dit is een pro, aangezien veel collegas hier nog wel eens in willen verzanden. In de met tremolo riffs en blastbeats gedomineerde raaspartij is de zang een welkome afwisseling. Er wordt een wisselwerking voorgeschoteld tussen wat meer Morbid Angel grunts en ijzige hoge screams. Dit doet de muziek die anders wellicht wat eentonig was veel goed. Ook qua productie zitten we goed. Label World Terror Committee heeft sowieso wel een goed jaar, met ook een sterke release van Dysangelium. De drums verzuipen niet en de gitaren zijn lekker vooraan in de mix, zonder te overheersen.

Wat mij rest is dan ook een vreemde conclusie. Alle bovenstaande elementen zouden dit een voor mij goede plaat moeten maken, maar ondanks het feit dat ik hoor dat het allemaal goed in elkaar zit, raakt het me nooit. Er wordt nooit tactisch gas terug genomen, de nummers blijven niet hangen en nergens bemerk ik een licht mee knikken met het hoofd. Dat zou karakteristiek moeten zijn voor een goede plaat. Ik ga er dan maar vanuit dat het aan mij ligt, want hier is de som van de losse delen voor mij duidelijk niet meer. Wellicht zijn er andere orthodoxe black metalheads die er wel door gepakt worden? Als je technische uitvoering hoog in het vaandel hebt staan, zou ik het zeker een keer aanzetten. Aan mij gaat deze plaat (helaas) voorbij.

01. Parallax Endeavour 06:10
02. Lusting After a Burning Star 05:10
03. The Last-Born Tyrant 05:34