Shadowland - The Necromancer’s Castle | CD

Erik van Dijk | 19 oktober 2021

De Amerikaanse heavy metal band Shadowland is ontstaan in 2018 en bracht, na een demo datzelfde jaar, in 2019 de EP ‘The Watcher’ uit in eigen beheer. Na een single in 2020 te hebben uitgebracht in eigen beheer heeft de band uit New York dan toch onderdak gevonden, en zo wil het dat het debuut album ‘The Necromancer’s Castle’ op 22 oktober via No Remorse Records.

Shadowland brengt ons traditionele heavy metal in de stijl van de vroege Iron Maiden, Riot, Judas Priest en zou niet misstaan hebben in het NWOBHM tijdperk. De acht nummers op deze debuutplaat zijn muzikaal van hoogstaande kwaliteit en brengen ruim 38 minuten onvervalste heavy metal. Opvallend bij Shadowland is zangeres Tanya Finder, die allesbehalve traditionele vocalen brengt en daarmee bijdraagt aan het eigen geluid van de band.

Het album opent met het nummer ‘Ligeia’ dat na het intro meteen losbarst in een heerlijke heavy metal kraker. Een lekker up tempo nummer met sterk gitaarspel, solo en de vocalen van Tanya Finder, die zoals gezegd alles behalve traditioneel zijn, maar wel sterk en passend. Titelnummer ‘The Necromancer’s Castle’ speelt in een wat lager tempo en kent een aantal tempowisselingen. Vocaal is Tanya geweldig, van een bijna gesproken woord passage naar hoge uithalen, alles wordt hier uit de kast gehaald. Ook ‘Walking In Shadows’ is een wat langzamer nummer en het zijn hier met name de gitaarpartijen van Jeff Filmer en Al Bulmer die interessant zijn.

‘Rising Tide’ opent met snelle melodische gitaren en dit nummer ademt het NWOBHM tijdperk. De gitaarpartijen zijn technisch en het nummer is weer lekker up tempo en doet denken aan Maiden in het Di’Anno tijdperk. Een heerlijk nummer en wat mij betreft het beste op het album. ‘Warhound’ is de eerste single van de plaat en sluit naadloos aan op het vorige

nummer. Lekker up tempo met uitstekend twin gitaarwerk en ook Tanya Finder trekt het hele register weer open. ‘Remains’ en ‘Easy Livin’’ zijn meer rockende nummers en meer geschoeid op de Amerikaanse leest en doen een beetje denken aan Riot. Bij het afsluitende ‘Pretty Faces’ gaat het tempo weer omhoog en worden we weer eens getrakteerd op een stevig heavy metal nummer.

Het debuutalbum van Shadowland, ‘The Necromancer’s Castle’, is er één die mij wel weet te bekoren. Heerlijke heavy / rockende songs zonder zwakke broeders. Het sterke gitaarwerk van Jeff Filmer en Al Bulmer met de vocalen van Tanya Finder zijn van hoge kwaliteit. Het album is dan ook zeker een aanrader voor liefhebbers van op jaren 80 geschoeide heavy metal.

01. Ligeia 05:45
02. The Necromancer’s Castle 03:53
03. Walking In Shadows 05:31