Sexmag - Sex Metal | CD

Erik van Dijk | 14 oktober 2021

Omdat ik doorgaans wel open sta voor een potje smerige metal ben ik uitgekomen bij het Poolse Sexmag. De band is ontstaan in 2019 en bracht vorig jaar de demo ‘Nagrobek kurtyzany’ uit. Geen idee wat de titel betekend, zelfs Google translate laat me bij deze in de steek. De band is opgevallen en een eerste EP is in aantocht met een titel die wellicht meer tot de verbeelding spreekt. ‘Sex Metal’ verschijnt op 22 oktober via Dying Victims Productions.

Sexmag brengt een vorm van death / thrash metal en de teksten schijnen te verhalen over moord, de dood, seks en satan. Veel clichématiger kun je het niet krijgen in de metal wereld, maar goed het gaat uiteindelijk over de muziek. De teksten zijn voor deze geboren Nederlander overigens onverstaanbaar, de voertaal op deze EP is volledig Pools en woorden anders dan dzień dobry, piwo en kurwa zijn mij vreemd. De EP ‘Sex Metal’ kent naast intro en outro vijf nummers en duurt zo’n 25 minuten en brengt ons een mix van smerige death thrash die eigenlijk best vermakelijk is.

Van het intro raak ik nog niet echt opgewonden maar het navolgende ‘Zapomniany Czarci Kult’ spreekt beduidend meer aan. Een snel en agressief nummer met snauwende vocalen en een sterke repeterende riff die het geheel best vermakelijk maken. Bij het titelnummer ‘Sex Metal’ is alleen de titel Engels maar dat deert geen levende ziel. Een heerlijke bak smerige muziek wordt gebracht met sterke riffs, een sterke muzikale opbouw en Jacek “Truposz” Wojno die als een valse hond de teksten naar je toe blaft. ‘Wysłannik Hadesu’ opent heavy met een rollende riff maar herpakt ook weer snel het hoge tempo, het nummer klinkt betrekkelijk eenvoudig en het zijn de overslaande vocalen en de chaotische solo’s die het hier doen.

‘Nagrobek Kurtyzany’ is het enige nummer op het album dat afkomstig is van de demo en sluit eigenlijk naadloos aan bij de overige nummers. ‘Nałożnice Hrabiny’ is van hetzelfde laken en

pak en dat is misschien het minpuntje. Bij het schrijven van deze recensie betrap ik mezelf erop in herhaling te vallen en dat is exact wat Sexmag doet. De nummers hebben, behoudens wat details, dezelfde ingrediënten onder te brengen in een aantal kernwoorden: hard, snel en smerig. Geloof me, daar is dan weer niets mis mee.

01. Intro 01:07
02. Zapomniany Czarci Kult 04:30
03. Sex Metal 04:26