Seth - La morsure du Christ | CD

Erik van Dijk | 9 mei 2021

De Franse black metal band Seth is ontstaan in 1995 waarna 10 jaar later met vier albums in de tas de stekker uit de band getrokken werd. Sinds 2011 is de band in een sterk gewijzigde samenstelling weer actief en dit resulteerde in 2013 in het album ‘The Howling Spirit’. Op 7 mei verschijnt de opvolger van Seth. Het zesde album draagt de naam ‘La morsure du Christ’ en verschijnt via Season of Mist.

Van de originele line-up zijn er nog twee over, drummer Alsvid en gitarist / toetsenist Heimoth. Het overige personeel is ingestapt na de release van ‘The Howling Spirit’ in 2013. Met ‘La morsure du Christ’ is Seth min of meer weer terug bij de roots, waar de voorganger een toch wat ander geluid voortbracht. Het album opent met titelnummer ‘La morsure du Christ’ en wat onmiddellijk opvalt zijn de keyboards. Een moderne, repeterende riff gedragen door symfonische geluiden die gelukkig nooit echt de overhand krijgen. ‘La morsure du Christ’ is een mid-tempo nummer met sterk gekozen breaks en tempoversnellingen, de vocalen van de nieuwe zanger Saint Vincent (o.a. BlackLodge, Vorkreist) zijn sterk en klinken smerig.

Ook ‘Métal noir’ is een nummer dat traag opent met melodisch gitaarwerk. Het nummer komt goed tot zijn recht wanneer het tempo omhoog gaat, de tempowisselingen zijn sterk en en de tragere, meer melodische passages hebben iets theatraals. ‘Sacrifice de sang’ heeft zo’n beetje alles in zich wat Seth te bieden heeft. De opening van het nummer is zeer toegankelijk door het lage tempo en de wat prominentere bijdrage van de keyboards. Ook wanneer het tempo flink omhoog gaat blijft het nummer toegankelijk, het nummer schiet alle kanten op, is theatraal en het zijn de zeer sterke vocalen die het nummer over de streep trekken.

Met ‘Ex-cathédrale’ krijgen we een nummer met meer ballen. Een fijn black metal nummer dat voornamelijk aan je voorbij raast. Sterke drums en blasts om vervolgens weer te verzanden in

in subtiel gepingel naar het einde toe. ‘Hymne au vampire (Acte III)’ is ook weer zo’n lekker up-tempo nummer en dit is eigenlijk wel wat de plaat nodig heeft. Begrijp me niet verkeerd, het niveau is over de gehele plaat hoog, maar even vol gas smerige black metal is wel wat je van Seth mag verwachten. ‘Les océans du vide’ is net als de voorganger vrij lang met ruim 7 minuten. Na een kort intro gaat het hier ook weer lekker los met snelle drums en smerige vocalen. Er wordt getemporiseerd en het nummer heeft wederom wat theatraals. Het afsluitende ‘Le triomphe de Lucifer’ is een krachtig nummer dat zich voornamelijk in het midden tempo afspeelt. Een heerlijke afsluiter van een zeer vermakelijk album.

Op de CD vindt je de bonustracks in synth uitvoering van ‘Les océans du vide’ en ‘Sacrifice de sang’ welke ik niet heb kunnen beluisteren. De zeven nummers welke op vinyl verschijnen zijn sterk. De inzet van keyboards zorgt voor een mooi vol geluid en overheerst eigenlijk nergens, het maakt wel dat het album veel toegankelijker is geworden. Ik heb de plaat vooruit besteld en kan je bij deze aanraden om ‘La morsure du Christ’ in ieder geval te beluisteren.

01. La morsure du Christ
02. Métal noir
03. Sacrifice de sang