Schizophrenia - Recollections of the Insane | CD

Alex Thrasher | 17 januari 2022

Onze Zuiderburen spelen muzikaal gezien in de metalscene misschien internationaal dan wel niet zo’n dominante rol, feit is natuurlijk wel dat er een aantal meer dan interessante bands uit België afkomstig is. Hadden we in de jaren tachtig bands als o.a. Killer, Acid en Cyclone (allen nog steeds actief), in het afgelopen decennium zijn daar prima bands als Thorium, Bliksem (helaas niet meer actief), Bark en Evil Invaders bijgekomen. Aan dit rijtje kan ook het Antwerpse Schizophrenia worden toegevoegd.

In 2020 was er het eerste teken van leven met de EP ‘Voices’ waarop deze jonge band (de bandleden zijn in het eind van hun twintiger jaren) liet horen waar zij toe in staat was. Heerlijke thrash/death metal waarop de invloed van een band als Demolition Hammer goed te horen was. Een kleine twee jaar later is er dan het debuutalbum ‘Recollections of the Insane’.

Liefhebbers van de EP kunnen gerust zijn: het album klinkt als een meer dan logisch vervolg! Wat wel opvalt, is dat er wat meer aandacht is besteed aan de technische opbouw van de nummers, zo hoor ik hier en daar invloeden van Carcass en vooral Obscura voorbij komen. Maar bovenal is het gewoon een heerlijk thrash/death-metal album dat 40 minuten lang je trommelvliezen laat klapperen!

Van opener ‘Divine Immolation’ tot het laatste nummer ‘Stratified Realities’ wordt het gaspedaal consequent flink ingetrapt. Drummer Lorenzo Vissol ramt op de pedalen alsof zijn leven er vanaf hangt terwijl de gitaristen Romeo Promopoulos en Marty van Kerckhoven de ene na de andere duivelse riff de ruimte in slingeren. De zang van Ricky Mandozzi (geboren in Italië, maar woonachtig in België) is schizofrenisch fel en de vergelijking met Demolition Hammer is dan ook al gauw weer gemaakt.

Het album heeft een constant hoog niveau, maar wanneer ik er dan toch één nummer moet uitpikken dan is dat ‘Inside the Walls of Madness’. De riff grijpt je meteen bij de strot en laat je niet meer los! Het nieuwe album van Evil Invaders moet nog uitkomen, maar Schizophrenia legt de lat hoog door één van de beste albums (tot nu toe) van Belgische bodem uit te brengen!

Nog niet bekend met de band? Op YouTube zijn de nummers ‘Cranial Disintegration’ en ‘Sea of Sorrow’ reeds te beluisteren. Het album verschijnt op 18 februari bij het Amerikaanse Redefining Darkness Records en is naast digitaal verkrijgbaar op verschillende kleuren vinyl, cassette en CD.

01. Divine Immolation (4:11)
02. Cranial Disintegration (4:27)
03. Sea of Sorrow (5:02)