Scavenger - Beyond The Bells | CD

Erik van Dijk | 23 maart 2024

Het Belgische Scavenger was actief vanaf 1980 als Deep Throat en bracht onder die naam twee demo’s uit. In 1984 ging de band verder onder de huidige naam en verscheen het debuutalbum ‘Battlefields’ via het cultlabel Mausoleum Records, maar in 1986 viel al snel het doek voor Scavenger. In 2018 was er weer leven in de brouwerij en na een single in 2020 verschijnt op 22 maart met ‘Beyond The Bells’ een tweede langspeler via No Remorse Records.

Het waren gitarist Marc Herremans en drummer Luc Ebinger die in 2018 verantwoordelijk waren voor de heroprichting van Scavenger. Voor Ebinger was dit voor korte duur, hij werd nog voor het verschijnen van de single vervangen voor Gabriel DS. Marc Herremans is nog wel te horen op de single maar verdween uiteindelijk ook in 2020 van het toneel, wat resulteert in een band zonder originele leden. Muzikaal is de band niet te vergelijken met het oudere materiaal, de Scavenger anno 2024 haalt de inspiratie uit de jaren ’80 klassiekers, speed metal en het NWOBHM tijdperk. Belangrijkste wijziging in de band is het aanstellen van Tine “Lucifera” Callebaut die met haar soms wat iele stemgeluid doet denken aan Nicole Lee van de Amerikaanse speed metal cultband Znöwhite en het gevoel van Acid en het oude Warlock geven.

Het album opent met een intro, waar we met de eerste single ‘Black Witchery’ echt van start gaan. Een lekker heavy nummer met een stevig tempo en opvallend sterke gitaarsolo’s. Met ‘Watchout!’ gaan we door op dezelfde leest, lekker up-tempo en goed verzorgd gitaarwerk en solo’s van Tim en Kevin. Het luistert lekker weg en het lijkt niet al te complex, maar luister eens naar dat bas werk dat op de achtergrond imponeert. ‘Streetfighter’ en ‘Hellfire’ zijn een paar tempootjes lager, solide heavy metal songs waarbij de vocalen van Tine Lucifera goed tot z’n recht komen en wat hoger in de mix zitten. ‘Slave to the Master’ opent melodisch en rustig, maar ontpopt zich in lekker heavy nummer dat een beetje doet denken aan Judas Priest.

‘Nosferatu’ is een lekker snel nummer op de leest van Warlock. Een traag tussenstuk dat uitmondt in twin solo geweld maakt de opbouw interessant. ‘Crystal Light’ sluit naadloos aan op de voorganger en  is ook zo’n nummer dat herkenbaar klinkt. De vocalen van Tine Lucifera zijn sterk in een nummer dat net wat populairder klinkt. De CD versie wordt uitgebreid met de single ‘Backslider’ en ‘Red Hot’ uit 2020. Lekkere heavy songs die in het verlengde liggen van het nieuwe materiaal, jammer dat er op de vinyl versie geen ruimte is voor deze nummers. Een speciale editie met een 7” had een mooie optie geweest.

Scavenger brengt 34 jaar na het debuutalbum de opvolger ‘Beyond The Bells’ en ontvangt hiermee, ondanks dat het niets nieuws brengt, applaus. Goede muzikanten, oerdegelijke composities en knappe vocalen. Een aanrader voor liefhebbers van het heavy / speed metal genre!

01. The Warning Bell 01:55
02. Black Witchery 04:20
03. Watchout! 04:43