Satan - Early Rituals | CD

Theo Wapenaar | 9 oktober 2020

Een van de mijlpalen in de N.W.O.B.H.M. is op zeker de ‘Court in the Act’ plaat van Satan uit Newcastle. De plaat uit 1983 kreeg door de jaren heen een ‘cult status’ toebedeeld en dat is gezien de kwaliteit van de muziek des tijds en het verdere verloop van de carrière van de band niet gek. Na het vertrek van zanger Brian Ross gaat de band in zee met vocalist Lou Taylor, die al eerder deel uit maakte van Satan en bracht het vervolg op ‘Court in the Act’ uit onder de bandnaam Blind Fury. ‘Out of Reach’ was een geweldige plaat maar de heren besloten toch om de naam Satan in ere te herstellen.

In 1986 brengt Satan een EP uit met zanger Michael Jackson, gevolgd door het album ‘Suspended Sentence’. Wederom heeft Satan een nieuwe zanger en wederom vindt een naamswijziging plaats. Met Michael Jackson als zanger brengt men onder de naam Pariah een drietal albums uit, waarop het laatste album ‘Unity’ de eerste scheuren vertoont worden in de muzikale begeleiding sinds ‘Court in the Act’. Uiteindelijk valt de band uit elkaar en gaat een ieder zijn eigen weg en vinden we bassist Graeme English en gitarist Steve Ramsey terug in de formatie Skyclad. In 2011 maakt Satan haar come-back in de bezetting van de debuutplaat en dat resulteert tot op heden in een aantal zeer interessante albums en dito live optredens.

De line up van de debuutplaat met Ross/Ramsey/English/Tippins/Taylor in gelederen heeft in het verleden en heden bewezen een gouden combinatie te zijn, des te interessanter is het om te beluisteren wat er in het verleden heeft afgespeeld. Dit ‘Early Rituals’ album bevat enkele demo’s uit de jaren ’81, ’82 en ’86. Drie demo’s met op elke demo een andere zanger en drummer. Zo horen we op de ‘Into the Fire’ demo Ian Swift (Avenger) op zang en op de ‘Dirt’ demo Michael Jackson. De ‘Guardian’ demo heeft Trevor Robinson als zanger, een zanger die verder niet terug te vinden is in de archieven maar wel nummers heeft ingezongen die momenteel nog steeds live worden gespeeld.

‘Early Rituals’ is een prima album voor fans van Satan die nog niet bekend zijn met de ‘oude dagen’. Er is in 2011 al een release als deze verschenen onder de naam ‘The Early Demos’, deze bevat de ‘Guardian’ demo en ‘Into the Fire’ demo, aangevuld met drie live nummers met Lou Taylor (Blind Fury) als zanger. Dat album bevat ook niet de ‘Dirt’ demo en dat maakt deze release weer interessant voor verzamelaars en fans. Een combinatie van beide albums was leuk geweest qua song keuze maar dankzij de remastering door Bart Gabriël (Skol Records) klinkt deze net even wat lekkerder.

01. Kiss Of Death 05:01
02. Heads Will Roll 03:13
03. Oppression 05:06