Sartori - Dragon’s Fire | CD

Erik van Dijk | 21 december 2021

Sartori is een heavy / power metal band rond Braziliaan Andy A Sartori die een internationaal gezelschap om zich heen verzamelde. Wanneer de band is ontstaan, wat hier voor gedaan is, zijn raadsels. Feit is dat Sartori op 28 januari het debuut album ‘Dragon’s Fire’ uitbrengt via Rockshots Records.

Sartori houdt zich tegenwoordig op in Pennsylvania en verdere informatie heb ik niet gevonden. De inmiddels 49 jarige gitaarvirtuoos formeerde een band en brengt nu het debuut album ‘Dragon’s Fire’ uit, dat met 9 nummers slechts een half uur aan muziek oplevert. Wat Sartori brengt op dit album is in ieder geval kwaliteit, de gitaar solo’s zijn sterk en talrijk, waarbij je het idee krijgt naar een Malmsteen album te luisteren.

Behalve sterk gitaarwerk biedt Sartori meer. Lekkere up tempo heavy nummers zoals bijvoorbeeld opener ‘Evil Hearts’. Zanger Scott Board blijkt over een aangenaam zanggeluid te beschikken en het geheel doet wat eind jaren 80 aan. Goed doordachte composities met een solide ritmesectie in bassist Rod Viquez en drummer Dino Castano geven Andy A Sartori de ruimte op te excelleren op gitaar en daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt, zonder dat het ergens te veel wordt.

Natuurlijk vinden we op deze plaat instrumentale nummers. ‘Little Aria In G Major’ is leuk maar verder niet veelzeggend, ‘Castles of Lost Souls’ heeft beduidend meer inhoud en laat ook horen dat bassist Rod Viquez behoorlijk wat in zijn mars heeft. Nummers die verder opvallen zijn het up tempo nummer ‘Devil In Disguise’, ‘Battles In The Distant Lands’ en het wat korte afsluitende titelnummer ‘Dragon’s Fire’. Lekkere heavy nummers met kop en staart.

Sartori brengt met ‘Dragon’s Fire’ een alleraardigst debuut album. Zoals gezegd, Andy A Sartori is een begenadigt gitarist, maar daarmee doe je te kort aan de rest van de band. Lekkere heavy nummers met invloeden van power metal.

01. Evil Hearts 3:02
02. One Distant Heart 3:57
03. From Hell To Heaven 4:10