Saint Vitus - Saint Vitus | CD

Erik van Dijk | 17 mei 2019

Saint Vitus is een van de eerste doom metal bands, De band uit het Amerikaanse Los Angeles is ontstaan in 1981 en bracht in 1984 het eerste, gelijknamige debuut album uit. Nu zo’n 35 jaar later, en acht albums later is de cirkel rond. Op 17 mei verschijnt met het album ‘Saint Vitus’ het negende en gelijknamige album via Season of Mist.

Vaste basis van Saint Vitus is zanger Scott Reagers, die met regelmaat stuivertje wisselde met zanger Scott “Wino” Weinrich, en gitarist Dave Chandler die beide al sinds de oorspronkelijke oprichting (Tyrant,1978) actief zijn. Na het overlijden van drummer Armando Acosta in 2010 is Henry Vasquez de drummer en sinds 2016 mag Pat Bruders de dikke snaren beroeren. Het album opent met het nummer ‘Remains’, een lekker zwaar en traag nummer dat het doom sfeertje goed wegzet. ‘A Prelude to…’ opent wat obscuur met slechts enkele gitaarnoten en de weemoedige vocalen van Scott Reagers en eindigt met een lekker basloopje. Bij ‘Bloodshed’ gaat het tempo flink omhoog, en daar worden we echt vrolijk van. Een heerlijk nummer met een flinke dosis heavy metal en lekkere rauwe vocalen en dat is wat het album nodig heeft.

Meer van die up-tempo nummers krijgen we met de eerste single ’12 Years in the Tomb’, een stevig nummer waarbij de doom metal weer hoogtij viert. In het vervolg van het album zakt het tempo weer naar en worden we getrakteerd op de doom metal waarmee Saint Vitus naam heeft gemaakt. Heerlijke basloopjes van nieuwkomer Pat Bruders (o.a. Down), riffs die als vanouds neigen naar Black Sabbath, obscure gitaarsolo’s en lekkere rauwe vocalen. Saint Vitus biedt op dit schijfje exact dat wat je van hen mag verwachten en hoewel er na de absolute voltreffer ‘Bloodshed’ geen echte hoogtepunten te noteren zijn is dit album gewoon dik in orde.

01. Remains 06:23
02. A Prelude to… 03:20
03. Bloodshed 03:01