Saint - Heaven Fell | CD

Manfred Werger | 4 december 2022

Religieuze metal? Ruige, snelle en harde gitaren en teksten over of uit de Bijbel? Stryper is dan een naam, die snel wordt genoemd. Een enkeling zal misschien Tourniquet, Bride, Bloodgood of de melodieuze acts als Petra en White Heart herkennen. Saint, uit Salem, Oregon, draait al een tijdje mee. Hun nieuwe plaat ‘Heaven Fell’ is net uit. Deze plaat is een ware kraker! Luister, lees en huiver!

Saint komt voort uit The Gentiles en in de tijd van de NWOBHM was hun eerste plaat ‘Warriors of the Sun’ een fijne binnenkomer! Tot 1988 maakte Saint een drietal aardige platen met gaaf twin-gitaarwerk, een dikke ritmesectie, goed en hard zangwerk én stevige Priest-achtige nummers.

In de jaren ’90 en bij de start van het nieuwe millennium bleef de band uit beeld, nieuw plaatwerk was te horen vanaf 2004. Saint maakt om de drie jaar wel een nieuwe schijf, ‘The Mark’ (uit 2006, later heruitgebracht als ‘The Revelation’) en ‘The Calf’ zijn echt sterke platen. ‘Heaven Fell’ is Saint’s twaalfde schijf. Drummer Jared Knowland verzorgde de knallende, open productie. Ook het artwork is mooi, Dakin Costello, vanaf 2012 actief voor het artwork van Retroactive-acts, stond hiervoor garant.

De plaat start ijzersterk met het Maiden-achtige ‘Holier Than Thou’. ‘Creature’ en ‘Dawn Of The Gods’ knallen daarna uit de boxen met hun superstrak gitaarwerk. ‘Morning Star’ kent wat seventies invloeden, maar het einde is een prachtige gitaarorgie! ‘Make Believe’ is een “low-swing” rocker, die plaats maakt voor ‘Chosen One’, een zeer pakkende track met invloeden van Queensryche en Crimson Glory. ‘Vengeance’ en ‘Fallen Armor’ volgen de lijnen van Judas Priest. ‘The Exile Of Cain’ is snel en gedreven, de song daarna valt wat in het niet (‘Words Of Wisdom’), Gelukkig is de titelsong een spetterende kraker in de stijl van de Jaren ’80- Accept.

Wat een enorm sterk album! Je kunt horen dat Saint meer dan ooit aandacht heeft besteed aan de afwerking van de songs, de hooks, de thema’s en het tempo. Deze plaat hoort in het toprijtje van de heavy reli-metal acts: ‘Soldiers Under Command’ van Stryper, ‘Weapons Of Our Warfare’ van Deliverance, ‘Detonation’ van Bloodgood, de eerste twee platen van Mastedon. De plaat is ook door de open benadering en de toegankelijke lyrics voor de seculiere luisteraars en liefhebbers een waar feestje! Beslist een luisterbeurt waard!

01. Holier Than Thou 4:25
02. Creature 3:51)
03. Dance Of The Gods 4:00