Sailing Before The Wind – Immemorial | EP

Juliette Ruygrok | 24 augustus 2021

De Japanse formatie Sailing Before The Wind bestaat al sinds 2011. In 2021 brachten zij hun eerste EP ‘Judgement’ uit gevolgd door ‘Sanctuary’ (2016) en ‘Revised Standards’ (2019). Vooralsnog geen volledig album dus. ‘Immemorial’ wordt uitgebracht als viering van hun 10 jarig jubileum, en is een verzameling materiaal wat opnieuw is opgenomen. De band kent veel wisselingen van de wacht, bassist Bitoku (het enige originele bandlid) heeft voor deze gelegenheid nieuwe en oude leden samen laten werken, ‘Immemorial’ moet dan ook een “all-out battle” worden.

‘Decaders’ is de intro van deze EP, en het voelt als een vertoon van; “kijk wat we kunnen op onze instrumenten”. Maar goed, het gaat dan eindelijk beginnen met ‘Sail Away’, met een rustige intro doet de inbreng van de vocalen een beetje schrikken, aangezien het tempo nog niet versnelt. Wanneer die versnelling dan eindelijk inzet lijkt alles prima, tot het geheel zich verder vormt in veel bas, rare breaks en een solerende gitaar. Het is een beetje rommelig. Het gitaarspel lijkt even de verhalende lijn over te nemen. Het voelt tijdelijk als een liedje, om vervolgens weer te vervallen in korte snelle tempowisselingen. Misschien past het gitaarwerk beter bij een progband, want de rol is te prominent voor deze chaos.

‘Cross The Ocean’ lijkt ondanks wederom een prominente rol voor de gitaren toch wat meer in harmonie te zijn. De vocalen zijn goed in balans met het geheel wat overeind blijft door puik drumwerk. Dan helaas toch weer die snelle breaks, wat het doet eindigen in chaos.

Met een rockende vibe en weer de hoofdrol voor de lead gitaar begint ‘Break The Silence’. De inzet op de vocalen is prima. Helaas is het de verhalende lijn op de lead gitaar die je focus van deze inzet wegtrekt. De break is hard met een toffe groove gevolgt door nog meer solowerk op; “dit verwacht je niet” ….. de gitaar. Bij ‘Misguided Sunrise’ kunnen we eigenlijk weer dezelfde conclusie trekken. Alweer ligt de nadruk op de lead gitaar en het solowerk. Het geheel is wel sterker en de tempowisselingen worden beter ingezet. De samenzang brengt tijdelijk meer energie alvorens de outro wordt ingezet.

Het is eigenlijk prettig dat Sailing Before The wind tot dusver enkel EP’s heeft uitgebracht, want het is niet de sterkste formatie. Misschien komt het door de vele wisselingen in de bezetting van de band. Misschien kunnen ze zich beter richten op een ander genre, waardoor ze meer eenheid binnen de nummers kunnen realiseren. Nu is het duidelijk dat er te veel nadruk op het solerende werk van de gitaristen ligt en dat blijkt geen match met de metalcore vibe die de band wil neerzetten. De “all-out battle” blijkt in ieder geval een verzameling van chaotisch riffs en solo’s met als gevolg een EP vol nummers waarin structuur ontbreekt.

01. Decaders
02. Sail Away
03. Cross The ocean