Risingfall - Rise or Fall | CD

Erik van Dijk | 31 oktober 2022

Risingfall is een Japanse heavy metal band ontstaan in 2014. De band uit hoofdstad Tokyo bracht behalve een aantal demo’s en twee EP’s zelfs een live album uit, allen in eigen beheer. Uiteindelijk genoeg om de aandacht te trekken en zo tekende de band bij een Europees label. De debuutplaat ‘Rise or Fall’ verschijnt op 18 november via Dying Victims Productions.

Risingfall is een traditionele band zoals de bands die na het succes van o.a. Loudness het Europese vasteland overspoelde. Muzikaal is de jaren 80 vibe weer daar en de matige beheersing van de Engelse taal versterkt het gevoel. Hoe mooi het is voor een band als Risingfall om bij een knap label te tekenen, zo groot was het drama eerder dit jaar. Gitarist van het eerste uur en tevens te horen op het debuut album Yoshiki overleed.

Het album opent met het nummer ‘Kamikaze’, een verrassend lekker up-tempo nummer. Het is even wennen aan de vocalen van George Naruki Ito die wat dun klinken, maar verder best goed zijn. Muzikaal klinkt het sterk en met name de solo’s Kono en Yoshiki zijn sterk en goed verzorgd. ‘English Motor Biker’ gaat voort op dezelfde leest, lekker tempo, maar G.Itoh zoekt wel de grenzen van zijn vocale bereik op. Muzikaal is het weer top, zoals van een Japanse band verwacht, maar luister eens naar die baspartij…geweldig.

Met ‘Dancing in the Fire’ gaat de storm wat liggen, het tempo ligt wat lager, de refreintjes klinken wat populairder, maar we worden nog steeds getrakteerd op lekkere stevige heavy metal. Je voelt het al aankomen, het volgende nummer, ‘Rock Fantasy’, is een vrolijke rocker met melodisch gitaarwerk en verschilt in intensiteit gigantisch vergeleken met de eerste songs. Met ‘Risingfall’ wordt er weer ouderwets gebeukt en dat is toch waar de kracht van deze band ligt. Lekkere heavy nummers en dan met name de meer up-tempo songs.

‘Arise in the Ashes’ is de traditionele ballad waar G.Itoh zich weer op het randje begeeft en dit maakt het nummer, met uitzondering van de gitaarsolo’s, niet echt een hoogvlieger. Nee, dan liever nummers als ‘Never Surrender’ of afsluiter ‘Master of the Metal’ die gewoon lekker heavy zijn. Risingfall brengt met ‘Rise or Fall’ een aardig debuut en toont hiermee zeker potentie. Liefhebbers van Japanse heavy metal uit de jaren 80 doen er goed aan de band een kans te geven.

01. Kamikaze 04:49
02. English Motor Biker 03:22
03. Dancing in the Fire 04:40