Rising Steel – Beyond the Gates of Hell | CD

Manfred Werger | 16 november 2022

Frontiers Music Srl. Is actief in de melodieuze rocksector, maar mikt ook op successen in diverse andere genres. In de traditionele metal zien we meer acts vanuit dit Italiaanse label. Rising Steel uit Grenoble, Frankrijk timmert met een derde plaat in het bovengenoemde genre aan de weg. We luisteren naar ‘Beyond the Gates of Hell’ en duiken in de info over deze band.

Rising Steel bestaat al sinds 2015 en de spil van deze band is Emmanuelson, in het echte leven Frabrice Cassaro, zanger van onder meer Ellipsis en Venus Syndrome. Samen met Steel Zard (drums), Stone Warrior op bas en de gitaristen Stéphane Rabilloud (ook actief bij het Franse Urgent) en Antoine Portier (Tony Riffman/Tony Steel), die ook bij This Misery Garden de snarenbeul uithangt, wordt de voorkeur voor snelle metal op het podium én op de plaat vastgelegd.

Het is duidelijk dat de snelle heavy metal uit de VS van het begin van de jaren ’80 de inspiratie vormt voor de tien nummers van de plaat. De plaat klinkt ongecompliceerd, jachtig, bruut en stevig. Steven Rozier verzorgde de opnames in de KNT Studios en de band week daarna uit naar Scandinavië. Richard Bengsston en Staffan Karlsson deden de mix in de Sweet Spot Studios in Halmstad, Zweden en de mastering is van dikke Finse kwaliteit, Mikka Jussila van de Finvox Studio stond garant voor de mooie old skool mastering. Ook het artwork van de cd oogt klassiek, GIannis Naxos van Remedy Art stond hiervoor zijn meesterstuk af.

Vanaf het eerste nummer is het beuken geblazen: Malice, stukje Manowar, Annihilator, Metal Church, prille Exodus, maar ook begin jaren ’80 Priest, Maiden en Raven klinken door. Alle clichés passeren de revue, maar je kunt de Fransen niet kwalijk nemen, dat het dak er lekker af

af gaat, wat een leuke pot met traditionele, snelle, verschroeiende riffs en solo’s! Ook de stem van Fabrice past er goed bij: gedragen, schreeuwend en alle lucht uit zijn longen persend om het tempo bij te houden.

Tracks als ‘We Are Free’ en ‘Life Awaits’ laten horen dat de band behoorlijk wat in huis heeft. Ook ‘Death Of A Vampire’ en de eerste single ‘Skullcrusher’ tonen een spelvreugde van jewelste. Verder is het “balls to the wall” met het NWOBHM-achtige ‘Run For Your Life’, ‘Beast’, ‘Infinite Pain’, het van Judas Priest geleende ’From Darkness’ en de riff tovenarij van het titelnummer.

De Franse band heeft slechts weinig getoerd, af en toe is men op pad met de klasbakken van Sortilège , het zou gaaf zijn als zo’n band wat sterker wordt door veelvuldig te spelen. Op basis van deze tweede plaat voor Frontiers Music Srl. (de eerste voor dit label, Fight Them All, is ook weer verkrijgbaar) moet dat zeker lukken!

01 Beyond The Gates Of Hell 5:53
02 From Darkness 3:29
03 Life Awaits 4:34