Riot City - Electric Elite | CD

Erik van Dijk | 11 september 2022

Riot City is een Canadese heavy metal band ontstaan in 2011. De band uit Calgary bracht na een demo en een split in 2019 het debuutalbum ‘Burn the Night’ uit via No Remorse Records. De opvolger, ‘Electric Elite’, verschijnt op 14 oktober via datzelfde label.

Ten opzichte van het debuutalbum ‘Burn the Night’ heeft zich één belangrijke wijziging voorgedaan. Zanger / gitarist Cale Savy, die overigens een goede strot heeft, is zich gaan richten op alleen het gitaarspel en voor de vocale diensten is Jordan Jacobs aangenomen. Het nieuwe album telt acht nummers en deze nummers zijn wel uit een ander hout gesneden dan de nummers op de voorganger.

Opener ‘Eye of the Jaguar’ komt het dichts bij het vorige album. Een lekker heavy / speed metal nummer met high pitched vocalen die dit keer dus uit de strot komen Jordan Jacobs. Jordan is een begenadigd zanger en heeft wellicht net wat meer bereik dan Cale Savy. Ook het nummer ‘Beyond the Stars’ past nog wel in de lijn der verwachting, lekkere snelle nummers zonder al te veel poespas. ‘Tyrant’ is meer een heavy metal nummer, het tempo ligt laag en de refreintjes klinken wat populair. Geen slecht nummer, maar het mist los van de duellerende solo’s wat aan inhoud.

‘Ghost of Reality’ opent als een ballad, stap voor stap loopt het tempo op en na een enorme uithaal van Jordan Jacobs, die sowieso lekker op dreef is in dit nummer, krijgen we een sterk en heavy nummer voorgeschoteld. ‘Return of the Force’ opent instrumentaal en up tempo waarbij de nadruk ligt op de gitaren, een lekker heavy nummer komt door, waarna het

instrumentale stuk zich herhaald met een sterke solo van Cale Savy om weer te eindigen met een hoofdrol voor Jordan Jacobs. ‘Paris Nights’ en ‘Lucky Diamond’ zijn nummers waar het tempo wat lager ligt. Lekkere heavy beukers met sterk gitaarwerk, nummers met kop en staart waar eigenlijk niets op aan te merken valt, zoals eigenlijk het gehele album meer dan goed te pruimen is. Het afsluitende ‘Severed Ties’ duurt bijna 10 minuten en het zal je niet verbazen dat we hier te maken hebben met een ballad. Het nummer opent wat eenvoudig met de nadruk op de vocalen, met inbreng van de drums komt er meer tempo en krijgt het nummer weer een heavy wending.

Riot City weet met het nieuwe album ‘Electric Elite’ te overtuigen met sterke composities. Een meer volwassen geluid ten opzichte van het debuutalbum en een aanrader voor liefhebbers van heavy metal.

01. Eye of the Jaguar 05:00
02. Beyond the Stars 05:09