Ring Of Fire – Gravity | CD

Manfred Werger |  9 november 2022

Zanger en multi-instrumentalist Mark Boals maakte na zijn avonturen met de grillige snarentovenaar Yngwie Malmsteen in 2000 een soloplaat die het begin vormde van de band Ring Of Fire. De band brengt nu een vijfde plaat uit op Frontiers Music Srl. We luisteren naar ‘Gravity’ en gaan op zoek naar de verhalen achter deze band.

Ring Of Fire is een neo-klassieke metal band met veel muzikale krachtpatserij in epische thema’s en songs. De band kende een samenstelling van louter toppers in het genre. Tony Macalpine en later Timo Tolkki op gitaar, Philip Bynoe, Bjorn Englen op bas, Virgil Donati op drums, toetsenspelers als Steve Weingart, Vitalij Kuprij en de machtige stem van Mark Boals (de man speelt overigens ook een aardig potje gitaar en baste rond 2015 onder meer bij Dokken, een band waar hij soms nog invalt) in het voorfront.

Tot 2004 bracht de band een drietal platen uit, ‘Lapse Of Reality’ uit 2004 is daarvan een echte aanrader. Ring Of Fire viel daarna uiteen, maakte een tussenstapje als ‘Seven The Hard Way’ en een nieuwe schijf, ‘The Battle Of Leningrad’, zag het licht in 2014.

Na zeven jaar verschijnt ‘Gravity’. Labeleigenaar Serafino Perugiano heeft Vitalij Kuprij en Mark Boals getekend en gekoppeld aan Italiaanse muzikanten. Stefano Scolo is de voormalige bassist van Eversor, Napolitaan Alfonso Mocerino is de drummer van Fallen Sanctuary, Virtual Symmetry en Temperance. De opvolger van gitaargenie Tony Macalpine is sterspeler Aldo Lonobile, gitarist van onder meer Lunarian, Secret Sphere, Black Eye en Edge of Forever. De Italianen in de band zijn ook veelvuldig te horen op diverse Frontiers’ releases.

De muziek van Gravity is zeer herkenbaar, zeker als je de eerdere Ring Of Fire schijven kent. ‘The Beginning’ is progressief, de nieuwe single ‘Storm Of The Pawns’ kent veel invloeden van Malmsteen en de eerste Tony Macalpine platen, onder meer verwerkt in het fraaie toetsenspel. ‘Gravity’ is slepend met hoge zang en een prachtige keyboard/piano interlude. Virtuositeit is troef en hier en daar wordt je overdonderd door de vele thema’s en neo-klassieke uitspattingen (o.m. in ‘Melanchonia’ en in ‘21st Century Fate Unknown’). Maar ook de vette, snelle power metal wordt niet uit de weg gegaan, ‘Run For Your Life‘ is zo’n kraker van jewelste. Ook de pakkende melodieën van ‘King Of Fools‘ en ‘Another Night’ vallen op en het gevoelige ‘Sky Blue ‘ is een mooi middenpunt van de plaat.

‘Gravity’ is een sterke plaat, heavy, slepend en ben je een fan van neo-klassieke metal, dan is dit een leuke kennismaking. Boals’ vocalen zijn sterk en emotioneel, soms iets te langdradig en je hoopt op af en toe op wat meer ‘rust’. De instrumentalisten zijn natuurlijk klasbakken, Vitalij Kuprij is soms teveel aanwezig, de overige spelers behouden wat meer het bandgevoel. Ik ben benieuwd naar live optredens van deze band, de liveplaat uit 2002 (Burning Live in Tokyo) was enorm, virtuoos, maar coherent met échte songs en mooie vertolkingen. Hopelijk krijgen we ooit een herhaling van dit Ring Of Fire kunststukje.

01 The Beginning 7:49
02 Storm Of The Pawns 6:08
03 Melanchonia 4:41