Rhapsody of Fire – Challenge The Wind | CD

Manfred Werger | 27 mei 2024

Na 13 platen, 4 EP’s en een tweetal liveplaten verschijnt ‘Challenge The Wind’ van het Italiaanse Rhapsody Of Fire eind mei via AFM. Het is de derde plaat over de Nephilim-saga en de opvolger van de in de Italiaans en Duitssprekende landen behoorlijk succesvolle ‘Glory For Salvation’. Ik ben benieuwd!

Rhapsody Of Fire, menig metalliefhebber moet deze band wel kennen of herkennen. De band startte in het Italiaanse Triëst als  Thundercross en later heette de band Rhapsody. Rhapsody liet zich inspireren door Helloween en Manowar en werkte de songs uit met filmische en barokke elementen, vanuit de muziek van klassieken als Paganini, Bach en Vivaldi. Langgerekte, conceptuele songs, instrumentaal machtsvertoon, koren, majestueuze zang en de gitaren van Vinnie Moore, Jason Becker en Yngwie Malmsteen in één cocktail, om het eenvoudiger te zeggen. Feit is wel dat om hun eerste drie platen, ‘Legendary Tales’, ‘Symphony Of Enchanted Lands’ en ‘Dawn Of Victory’ niet heen te fietsen valt. Ware classics, deze meesterstukken!

De band veranderde, door auteursrechten geplaagd, ook van naam, Rhapsody Of Fire en heden ten dage is er zelfs een vriendelijke afsplitsing van toenmalige medeoprichter en gitarist Luca Turilli (Turilli’s Rhapsody). De band kende wel wat wisselingen in de personele bezetting, ook sterzanger Fabio Leone vertrok in 2016. Oprichter Alex Staropoli is nog van de partij en samen met Seeb Leverman (o.a. van Orden Ogan) produceerde hij de veertiende plaat ‘Challenge The Wind’.

De plaat, gehuld in een mooie hoes van Ville Assinen, werd opgenomen in de Greenman Studios in Arnsberg. In iets langer dan een uur worden we meegesleurd door een stevig ritje in de thema’s van Nephilim, het rijk van de helden onder de  godenzonen. De metafoor houdt een boodschap in voor jezelf: Jij kán de held zijn, voor jezelf, maar zeker ook voor anderen.

Het is al snel duidelijk dat Rhapsody Of Fire wat terugblikt op het vroegere plaatwerk. De strakke en pijlsnelle openers ’Challenge The Wind‘, het met razendknappe riffs doorspekte ‘Whispers Of Doom’ en ‘The Bloody Pariah‘, waarbij het gaspedaal nog even flink wordt ingedrukt, knallen de kamer in, heerlijk!  ‘Vanquished By Shadows’ gaat verder in een aantal thema’s: grunts en epische riffs in het begin, een lang barok epos met akoestische gitaren, koorzang en instrumentale passages en een robuuste interlude, waarop de eerste thema’s weer in halftime terugkeren. In stilte eindigen we deze lange track. Ik heb het gevoel dat Staropoli en gitarist Roberto De Micheli  (hij verving ooit Turilli in Thundercross en speelde o.m. in Sinestesia en Steel Crown) zich hier wat verliezen in de compositie.

Maar er wordt lekker teruggepakt met ‘Kreel’s Magic Staff’ met gedragen zang, het pijlsnelle ‘Diamond Claws‘ is zelfs de topper van de plaat.  Ook ‘Black Wizard‘, met zijn nadrukkelijke koorzang, is een bijter! In ‘A Brand New Hope‘ zit een lekker galopritme en de track maakt plaats voor  ‘Holy Downfall ‘ een midtempo juweel met de nodige interludes voor gitaar en keyboards, wat een sterspelers heeft deze band! ‘Mastered By The Dark’ sluit deze plaat in heavy ballad mood af.

Lekker, hoor, deze plaat! Natuurlijk blijft Rhapsody Of Fire in hetzelfde straatje spelen, maar de klasse druipt er ook weer van af. Ik vind de productie ook open, alle muzikanten, koren, soundscapes zijn goed te volgen en duidelijk in het klankbeeld. Rhapsody Of Fire toert weer in Europa, na een korte trip door Zuid-Amerika. Hopelijk zie ik deze band eens live aan het werk! Ik grijp ook wel weer terug naar hun magische trio van hun eerste releases, dat niveau haalt de band helaas niet.

01. Challenge the Wind 04:55
02. Whispers of Doom 04:57
03. The Bloody Pariah 04:53