RF Force - RF Force | CD

Erik van Dijk |  mei 2022

De Braziliaanse heavy metal band RF Force bracht in januari dit jaar de eerste single ‘Fallen Angel’ uit in eigen beheer. Het debuut album ‘RF Force’ verscheen eind februari via het eveneens uit Brazilië afkomstige label Classic Metal Records. Een heruitgave is inmiddels gereed voor de Europese markt en verscheen 29 april via Black Lion Records.

Wanneer RF Force is ontstaan is niet geheel duidelijk, daar het eerste wapenfeit in 2022 het levenslicht zag, kunnen we er wel van uit gaan dat de band recent is ontstaan. De leden zijn afkomstig uit de band Hatematter of uit een Heaven and Hell tribute band en hebben in ieder geval ruime ervaring. De band brengt naar verluidt een mix van Dio, Judas Priest, Saxon en andere bands uit de jaren 80. De eerste single ‘Fallen Angel’ knalt er in ieder geval lekker in en doet inderdaad de gouden jaren 80 herbeleven. De uitstekende vocalen van Marcelo Saracino, de solide riffs van de gitaristen Rodrigo Flausino en Daniel Iasbeck, dit met de uitstekende solo’s trekken meteen mijn aandacht.

Het navolgende ‘Old School Metal’ is een tempo lager en klinkt wat zoetsappiger. De oneliner “Proud to be old school metal” is een duidelijk statement maar is wat afgezaagd. De solo’s zijn daarentegen weer goed verzorgd in het nummer. De laatste single van het album heet ‘Flying Dogs’ en heeft een hoog Iron Maiden gehalte, zanger Marcelo Saracino steelt de show, wat een bereik heeft die man. Andere sterke nummers die voorbij komen zijn ‘Creeps of the World’ of het meer melodische ‘Fighter’ lekkere heavy nummers met kop en staart.

Met ‘Will You Remember?’ krijgen we iets van een semi-ballad dat neigt naar een DIO nummer. Dit wordt doorgezet met het opmerkelijke ‘Beyond Life and Death’ dat een doom

vibe heeft en doet denken aan Black Sabbath in de ‘Dehumanizer’ periode. Het afsluitende ‘M.O.A.B’ sluit eigenlijk naadloos aan bij de eerdere twee nummers zodat de tweede helft van het album toch een ander verhaal verteld dan de eerste. Als bonustrack worden we nog getrakteerd op het nummer ‘Fight Without A Fist’ dat aansluit bij de laatste nummers.

RF Force heeft op het debuutalbum twee gezichten. De old school heavy metal van de zeven nummers, tegenover de vier meer op Sabbath / DIO geïnspireerde nummers die het album afsluiten. Het bijt elkaar niet, opmerkelijk is het wel. Al met al een respectabel debuut album.

01. Fallen Angel 04:43
02. Old School Metal 04:28
03. Flying Dogs 04:03