Revolution Saints – Against The Winds | CD

Manfred Werger | 2 februari 2024

Frontiers Music Srl, het Italiaanse, melodieuze rock en metal label van Serafino Perugiano, krijgt het vaak voor elkaar om bekende muzikanten uit het genre aan elkaar te koppelen en vanuit een muzikale krachtenbundeling plaatwerk uit te brengen. Revolution Saints is zo’n bandje. Hun vijfde schijf in amper tien jaar maakt rondes in de mediaplayer. Lees mee(r) voor een review!

In 2015 werden drie giganten uit de melodieuze rockwereld aan elkaar gekoppeld om aan de slag te gaan met ideeën, raamwerken voor songs en ingevingen vanuit het samenspel. Zanger en drummer van dit trio was Deen Castronovo, bekend van Journey, maar onder meer ook van Wild Dogs, Bad English en Hardline. Castronovo was net ontslagen bij Journey, “on parole” met de nodige, serieuze beschuldigingen en zoekende naar een baan. Castronovo werd gekoppeld aan Night Ranger bassist en zanger Jack Blades en stergitarist Doug Aldrich (o.m. Lion, The Dead Daisies, Whitesnake, Dio). De vaste songsmid van Frontiers, Alessandro DelVecchio, zorgde voor de muzikale omlijsting en de keyboards. Muzikaal, maar ook kwalitatief, was hun prille plaatwerk dik in orde, de eerste twee platen, ‘Revolution Saints’ (2015) en ‘Light In The Dark’ (2017), draai ik nog vrij regelmatig.

Een derde schijf werd echter gemengd ontvangen en het was het sein voor een nieuwe samenstelling: Castronovo en DelVecchio bleven. Bassist Jeff Pilson (Dokken, Foreigner, Black Swan) en gitarist Joel Hoekstra (Whitesnake, Trans Siberian Orchestra, Night Ranger) werden ingevoegd en ‘Eagle Flight‘ zag eind 2022 het licht. De matige reacties waren ook nu gericht op de wat eenzijdige aanpak en het gebrek aan onderscheidende songs!

Voor ‘Against The Winds‘ is de basisopzet niet gewijzigd. Van het artwork, de productie tot de muzikale koers, het recept is overbekend. Is de plaat dan ook passend in de dalende kwaliteitslijn? De muzikanten gaven al aan dat er veel nummers zijn opgenomen voor meerdere platen in dezelfde sessiereeks. Dat is hoorbaar in de songs, met herhalingen van eerdere zetten en referenties aan acts waarbij DelVecchio betrokken is: Hardline, Edge Of Forever, Find Me en Lionville. Het geluid is krachtig, het spel en de zang zijn erg goed. De slaggitaren, de solo’s zijn zelfs spetterend en Deen heeft een Steve Perry vibe, die in dit gene goed gedijt. De plaat kent twee sterke singles, de titelsong en ‘Changing My Mind’.  ‘No Turning Back‘ is ook goed, mooie melodieuze compositie! ‘Diving Wings‘ koppelt AOR aan toegankelijkheid. ‘Will I See You Again’ en ‘Been Said And Done‘ hebben een lekkere scherpte. Deen kan zijn Journey achtergrond in de ballade ‘Can’t End It Right Now’ nog even kwijt.

Met ‘Against The Winds’ zet het supertrio wel iets gaafs weg. Ik blijf echter een fan van hun eerste output. Ondanks het muzikale krachtvoer en de skills van de mannen, moet de band tot meer in staat zijn dan het voortborduren op geijkte patronen. Prima plaat, zeker voor de afterparty’s!

01. Against The Winds
02. Changing My Mind
03. Fall On My Knees