Reviver - A Thousand Lives | CD

Erik van Dijk | 3 februari 2022

Reviver is een Nederlandse heavy metal band ontstaan in 1997. Na een aantal demo’s verscheen in 2005 het gelijknamige debuut album, waarna de band er een jaar later de brui aan gaf. Sinds 2017 is de band weer actief en dit resulteert in een nieuw album, maar liefst 17 jaar na het debuut album. ‘A Thousand Lives’ verschijnt op 22 februari via Remedy Records.

Reviver bestaat uit de oudgediende Fred Mantel en Tom Heemskerk die beide verantwoordelijk zijn voor het gitaarspel. Drummer Tom van Veenhuijzen en zanger Patrick van Maurik zijn actief in de band sinds 2002 en ook bassist Stefan Brederode was al te horen op het debuut album. ‘A Thousand Lives’ telt tien nieuwe nummers en duurt daarmee ruim drie kwartier. Het album opent met het nummer ‘Kill The King’ en dat is meteen een lekker up tempo nummer. Het gitarentandem laat zich direct horen en zanger Patrick van Maurik weet te imponeren met zijn vocalen en hoge uithalen.

Het titelnummer ‘A Thousand Lives’ is meer een mid tempo nummer, een stevige heavy rocker met wederom goed verzorgd gitaarwerk, de vocalen klinken soms wat geforceerd en dat is best jammer wanneer je luistert naar wat de zanger verder in huis heeft. ‘The Fearless’ en ‘Hands of The USA’ zijn sterke heavy metal nummers met kop en staart. De nummers luisteren lekker weg en er is dan ook niets op aan te merken. ‘You Belong To Me’ is de traditionele ballad op het album en is een vermakelijk nummer waarbij met name de vocalen goed tot zijn recht komen.

‘Our Voice’ is één van de snelste nummers op de plaat. Het nummer klinkt best verrassend met een pakkend refrein, sterke drums en ook hier zijn het de gitaar solo’s die overtuigen.

‘Shelter From Sorrow’, het licht progressieve ‘Into The Tomb’ en ‘Prisoner Of Faith’ zijn allen sterke heavy songs waarbij de kwaliteit duidelijk naar boven komt. Het afsluitende ‘Tell Me’ opent rustiger, maar ontwikkelt zich naar een heavy nummer met tempowisselingen waar het progressieve van Reviver wederom opduikt.

‘A Thousand Lives’ is een sterk heavy metal album waarmee Reviver zich weer in de kijker weet te spelen. Met goed doordachte composities, kundige muzikanten en sterke vocalen weet de band zicht te onderscheiden van veel genregenoten.

01. Kill The King 04:14
02. A Thousand Lives 04:56
03. The Fearless 04:07