Restless Spirits - Second To None | CD

Manfred Werger | 2 augustus 2022

Voor de gitaar fanaten is Tony Hernando geen onbekende. De Castiliaan kreeg les van Schrapnel-shredder Joey Tafolla en studeerde o.a. met Andy Timmons en Joe Satriani. Vanaf 2000 maakt Tony soloplaten. Daarnaast is hij gitarist in Lords of Black. Met een aantal vrienden maakte hij het Restless Spirits project in 2019. Hun tweede schijf, ‘Second To None’, verschijnt in augustus opnieuw via Frontiers Music Srl. We luisteren naar het vriendenclubje van Tony en hun songs en duiken in de antecedenten van de zangers en spelers.

Tony leerde ik kennen via de ‘Actual Events’ plaat, een harde, maar prachtige soloschijf met heel mooi gitaarwerk. Tony trad daarna toe tot Saratoga, de befaamde Madrileense metalband. Hij richtte ook Lords of Black op met Ronnie Romero op zang. Ronnie werd echter weggekaapt door diverse artiesten (Michael Schenker, Ritchie Blackmore, Alessandro DelVecchio (van Frontiers Music), Adje Vandenberg en zelfs de Bulgaarse Songfestivalfanaten). Zij huurden Ronnie in voor het zangwerk op hun platen of op hun podia.

Voor Tony leidde het korte lijntje via Frontiers Music snel tot een nieuw project: Restless Spirits. Hij werd gevraagd voor een melodieuze rock- en metal-plaat. Die kwam er in 2019. Vlotte nummers, gaaf gitaarwerk en sterke vocalen van Dino Jelusic (Whitesnake), Johnny Gioeli (Hardline ,Axel Rudi Pell), Kent Hilli (Perfect Plan en Giant), Alessandro DelVecchio (diverse bands van Frontiers Music), Deen Castronovo (Journey, The Dead Daisies) en Nuno Valdez (Dream Child) sierden de leuke schijf.

Resless Spirits’ tweede plaat kent hetzelfde concept. Gioeli en Hilli zijn weer van de party en ditmaal heeft Tony zangeres Chez Kane en zanger Renan Zonta (Electric Mob) erbij gekregen. Samen met Daniel Luna mixte en masterde hij de nieuwe schijf. De plaat is fris en open geproduceerd met veel ruimte voor de vocalen en de gitaren.

Kent Hilli neemt de start van de plaat op zich met de Foreigner-achtige opener ‘I Need A Lil’ White Lie’, lekkere start. Daarna zingt Chez Kane twee midtempo tracks, die minder sterk zijn dan haar debuutschijf, jammer. ‘Until The End Of Time’ is wat sterker. Op naar de nieuwe zangers van deze plaat. Het mooie ‘A Dream To Be Lost In Time’ van Renan Zonta klinkt overtuigend. Johnny Gioeli steelt op deze schijf de show. Niet al te stevig, maar harde, directe zanglijnen in de stijl van Hardline. ‘Always A Pretender’ is een gave ballad. Treffend is ook ‘Dirty Money’, de afsluiter van de schijf, gezongen door Hiilli in de stijl van Icon en Foreigner met Johnny Edwards.

De tweede Restless Spirits plaat is een leuke schijf. Jammer eigenlijk dat de tracklisting niet wat meer door elkaar is geschud, het had wat meer variatie gebracht. Nu hoor je drie blokken van verschillende zangers. Speltechnisch wordt er goed gemusiceerd, al blijft dit een wat behouden rockplaat, meer experiment en lef in de composities hadden wat meer power opgeleverd. Het gitaarwerk is een ijzersterke factor, Tony Hernando en zijn muzikale en vocale Frontiers vrienden mogen trots zijn op hun werk!

01 I Need A Lil’ White Lie 5:00
02 Hey You 4:05
03 Dreams Of The Wild 5:20