Resolve – Between Me And The Machine | CD

Juliette Ruygrok | 3 december 2021

In 2016 vond dit Franse trio Resolve elkaar. Het bleek een lange zoektocht naar het eigen geluid. In 2017 brachten ze de EP ‘Reverie’ uit. Maar er is toch ruime tijd overheen gegaan voordat er sprake was van een album. Nu anno 2021 zijn ze hier met hun debuut; ‘Between Me And The Machine’.

Met ‘Beautifull Hell’ wordt er afgetrapt. Het kent een spannend intro met veel elektro invloeden. Agressie wordt gebracht door de inbreng van de gitaar, en toffe vocalen van Anthony Diliberto. De grunts zijn lekker, maar binnen de hardere stukken lijken de vocalen een beetje weg te vallen. Het geheel voelt nog een beetje romelig maar heeft zeker potentie. In de opvolger ‘Seasick’ wordt er gelukig meer nadruk op de vocalen gelegd. De inzet is divers en wordt goed ondersteund door een toffe energie die wordt gebracht op de gitaren. Het geheel is een stuk beter opgebouwd en daarmee ook minder rommelig.

In ‘D.G.G.R.S’ gebeurt er veel, een beetje te veel. Het is vooral lekker rammen geblazen en dat is tof. De agressie brengt echt het beste naar boven in zanger Anthony Diliberto. Helaas wanneer er gekozen wordt voor een overgang met meer rust, verliest het nummer zijn kracht. De rustige break met wederom de elektro invloeden maakt alles bij elkaar nog moeilijker. Soms is less gewoon more, en als het bij lekker rammen was gebleven dan was dit een prima nummer. De subtiele opbouw in wat de ballad binnen dit album is, blijkt prima, er is eenheid en dat is mooi. ‘Fifteen Roses’ is een prima nummer voor de gevoelige metalcore fan.

De ballen, maar ook “hoe” verschillende stijlen te verwerken binnen één nummer lijken dan eindelijk gevonden in ‘Emerald Skies’. Het kent een energieke opening die smaakt naar meer.

De eerste minuut wordt eigenlijk te snel afgekapt door de inzet van clean vocals. Hier wordt een risico genomen, maar gelukkig zwakt het geheel niet te veel af. De wisselingen tussen hardere stukken die echt tof zijn en de stukken met de nadruk op clean vocals zorgen ervoor dat er veel gebeurt en daarmee weten ze de aandacht te houden. Het valt op z’n plek en daarmee is ‘Emerald Skies’ misschien wel het sterkste nummer van het album.

Helaas wordt deze lijn niet doorgezet. ‘With Love’ heeft een rare vibe waarin het nummer zich transformeert van een ballad tot een wazig dansnummer met moeilijke ritmes. ‘Cycles’ begint veelbelovend maar ook hier rommelige overgangen die naar het refrein leiden, de inbreng van drum ’n bass-achtige beats maakt het geheel niet beter. In ‘Surrender’ is het soms of je naar zes nummers in één luistert. Het heeft zware grunts, clean vocals, melodie, hard rammen, moeilijke ritmes. Het is prog, metalcore, hardcore, techno en drum ’n bass is één, en dat werkt niet samen.

Met een lange intro (en dat mag ook wel, want het liedje duurt 8:36) gaat ‘Resolve’ van start. Het ramt plots open met veel blasten, iets wat drummer Nathan Mariat kennelijk ook even ten gehore wil brengen. Tot 4 minuten voelt het gewoon als een lekker hard nummer. Dat had mooi geweest, maar dan helaas de keuze om door te rammen naar een rustige break, met wat vreemd solo werk alsof er ook nog wat Pink Floyd achtige invloeden aan het geheel toegevoegd moeten worden. ‘Forever’ is de afsluiter van het geheel. Wat blijkt? Dit nummer is ook één geheel. Het komt niet echt los, maar het rockt aardig en weet nog wat eenheid te brengen met een aardige opbouw.

Resolve heeft als band zeker potentie, maar na een zoektocht van 5 jaar naar je eigen geluid (en dat is het wel) ligt nu de uitdaging op het vinden van eenheid. Niet alles wat je kan hoeft in één liedje of op één album. Sommigen zullen het lekker divers, vernieuwend en afwisselend vinden en dat kan, maar subtielere overgangen en soms gewoon wat minder kan ook prettig zijn. Voor nu is ‘Between Me And The Machine’ een aardig debuut maar met zeker nog wat verbeterpunten.

01. Beautifull Hell
02. Seasick
03. Sing Me To Sleep