Remain Untamed - New World Order | EP

Theo Wapenaar | 9 september 2021

Het Haarlemse vijftal Remain Untamed zal ergens in dit jaar hun vijf jarig bestaan vieren of zojuist al reeds gevierd hebben. Deze band bestaande uit ex leden van Skeletons Of Society (S.O.S.), Egghead, T.C.F. en Brutal Obscenity bracht in de begin dagen op het podium ooit een mooie mix van o.a. D.R.I., Sick Of It All en S.O.D. covers gecombineerd met covers uit het verleden van enkele bandleden en (toen nog) schaars eigen materiaal. In 2018 bracht deze crossover / thrash band haar eerste titelloze 5 track EP uit met louter eigen composities. De zeer geslaagde eerste release heeft inmiddels een vervolg gekregen middels een 7 track EP die wederom wordt uitgegeven door Headbangers Records, ditmaal in samenwerking met het Friese Big Bad Wolf Records.

Wat als eerste opvalt aan de ‘New World Order’ EP is het fantastische artwork van Mario Lopez. Waar op de cover van de debuut EP nog een niet onaardige zwart-wit, op de Pushead stijl, geschoeide schedel sierde, knalt dit design meteen kleurrijk op je netvlies. De voorstelling geeft weer hoe wij als mens aan het evalueren zijn tot een stel volgzame monsters die alleen nog maar een ‘scherm’ voor zich zien met wellicht een erg eenzijdige boodschap.

Een mooie hoes, die ook nog eens actueel is en tevens aansluit bij de teksten van de nummers is mooi meegenomen maar het gaat er uiteindelijk om of de vlag ook de lading dekt. Daar kan ik volmondig ‘Ja’ opzeggen!

De instrumentale opener ‘The Beginning’ begint episch maar slaat al snel om in de thrasher ‘Retaliation’ alwaar de tragere epische elementen van het intro weer terugkeren tijdens de refreinen maar over het algemeen lekker solide door beukt. Het navolgende ‘No Pain, No Gain’ lijkt in eerste instantie gebaseerd te zijn op een klassieke thrash melodie maar gaat al gauw over in een S.O.D./M.O.D./ (oude) Anthrax achtige sfeer om vervolgens weer enige melodieuze metal momentjes te hebben in de instrumentale gedeeltes. Dat laatste geldt ook voor ‘Rise or Fall’ wederom een agressieveling waar het melodieuze gitaarwerk van Hans Boekraad en Patrick Mosch weer heerlijk aangediend wordt, zowel in de riffs als in de solo’s.

Vanaf het vijfde nummer ‘The Same Mind’ keert Remain Untamed geheel terug naar eind jaren tachtig. Ronkende baslijnen van bassist Ernst van Baak, macho koortjes, meerdere mosh parts en een heerlijk rap tempo. Hardcore(punk) meets metal en per song weer anders gedoseerd en gebalanceerd. Als dit geen “echte” crossover is weet ik het ook niet meer. Het voorlaatste nummer ‘infected by Hatred’ wordt vet ingebeukt door trommelaar Stein Steeman, wat volgt is een enorme brok agressie gecombineerd met een heerlijke dansriff, dit nummer zou tijdens live optredens wel eens een grote hit kunnen worden. In een ruime anderhalve minuut even helemaal los gaan. De laatste, langste track (6.30 min.) en tevens titelsong van deze schijf legt zowel tekstueel (zie artwork) en muzikaal even uit waar Remain Untamed voor staat….kritisch, hard maar wel met brains en gevoel!

De ruwe, tegen grunt aanhangende vocalen van zanger Vinnie Schram zijn op dit schijfje beter vastgelegd dan op het debuut en geeft prima weer wat de man op het podium laat horen. De productie van Ancient Rites/Shinigami gitarist Jory Hogeveen is vet en helder, al hadden er i.m.o.
wat meer rauwe randjes overeind mogen blijven. Remain Untamed’s tweede leg is een heerlijk plaatje geworden en nu maar hopen dat we deze band gauw (weer) live mogen aanschouwen. Voer voor echte HeavyMetalCrossoverHardcorePunks!

01. The Beginning 00:58
02. Retaliation 03:29
03. No Pain, No Gain 04:25