Redshark – Digital Race | CD

Erik van Dijk |  13 februari 2022

De Spaanse heavy / speed metal band Redshark is afkomstig uit Barcelona en ontstaan in 2012. Vorig jaar kreeg de band de verdiende aandacht van het label Iron Oxide Records dat met ‘Evil Realm’ een compilatie uitbracht van eerder in eigen beheer uitgebracht werk. Het heeft de heren geen windeieren gelegd, er werd getekend bij het Franse Listenable Records en dat label brengt op 25 maart de debuut plaat ‘Digital Race’ uit.

De aandacht die de band hiermee krijgt is verdiend, ik was al bijzonder gecharmeerd van het geremasterde oude werk en de negen volwaardige nummers op het debuut album vervullen de belofte. Goed, de muziek klinkt een stuk volwassener dan het werk dat in 2016 verscheen maar heeft nog steeds een wat rauw karakter. De echte speed metal tracks ontbreken, waar meer uitgebalanceerde snelle en heavy metal nummers de dagelijkse kost is die voorgeschoteld wordt door Redshark.

De band trapt af met het nummer ‘The Drill State’ wat een stevig heavy nummer is. Een lekker up tempo nummer, rauwe doch sterke vocalen en een kwalitatief sterke en snelle gitaarsolo maken een nummer dat staat en vermaakt. Met nummers als ‘Never Too Late’ en titelnummer ‘Digital Race’ gaat de eerste storm even liggen. Zanger Pau Correas laat horen wat hij in zijn mars heeft, en muzikaal zijn de songs foutloos en valt er niets af te dingen van wat Redshark brengt.

Zo af en toe wordt het tempo weer opgeschroefd zoals bij ‘Kill Your Idol’ en ‘The Death Rides’, nog steeds is dit geen vergelijk met ouder materiaal maar het doet je wel weer stiekem terug denken aan 2016 en de EP ‘Rain of Destruction‘ of ‘Evil Realm’ uit 2019. Met ‘Burning Angels’ ramt Redshark lekker door, met name Mark Striker weet zich hier te onderscheiden met uitstekend drumwerk.

Een nummer als ‘Pallid Hands’ had ik niet verwacht van Redshark, maar de vermakelijke ballad benadrukt de groei van de band. Het afsluitende ‘I’m Falling’ is weer een sterk en heavy nummer.

Het oude werk was ik niet vergeten en zal ik niet vergeten, het rauwe en snelle, met de muzikaliteit die toen al duidelijk was, is heerlijk. Het debuutalbum ‘Digital Race’ is zeker niet minder, maar de band is razendsnel doorgegroeid en brengt uitgebalanceerde composities en daarmee een nagenoeg foutloos album. Met een mooi label als Listenable zal zorgen dat de band breder wordt opgepakt en dat het vijftal daarmee de aandacht krijgen die ze verdienen.

01. The Drill State 03:48
02. Never Too Late 03:06
03. Digital Race 04:25