Rebellix - Serpent’s Kiss | EP

Erik van Dijk | 8 oktober 2021

Rebellix is een heavy thrash metal band uit het Finse Helsinki ontstaan in 2013. Na een demo in 2015 en een single in 2016 verscheen de eerste EP ‘Final Decay’ in 2018. Na verschillende wisselingen in de line up verschijnt op 15 oktober de tweede EP, ‘Serpent’s Kiss’ wordt uitgebracht via Inverse Records.

Samuel Honkavaara, aka Sammy Dee G, is de drijvende kracht achter Rebellix, de zanger / gitarist is als enige overgebleven uit de originele line up. Gitarist Tomi Lappalainen is al present vanaf de eerste demo, waar drummer Mikael Leinonen sinds 2016 actief is, is het voor bassist Kimmo Keipinen de eerste release met Rebellix. De nieuwe EP ‘Serpent’s Kiss’ telt vier nummers en opent met het titelnummer. Wat onmiddellijk opvalt is de progressie die de band ten opzichte van de vorige release gemaakt heeft. ‘Serpent’s Kiss’ is een sterke thrash song met goede melodische riffs en uitzonderlijk solowerk. Sammy Dee G is een redelijke vocalist en duidelijk de man in de band getuige de video van het nummer.

Het tweede nummer heeft de naam ‘Fuck You’ meegekregen en is een lekkere thrasher met punkachtige vocaallijnen. Het nummer komt wat eenvoudig over met snelle vocalen die Sammy Dee G eigenlijk niet echt liggen. De gitaarsolo’s spetteren weer alle kanten op en zijn sterk. Een leuk nummer waar naar mijn mening meer ingezeten had. ‘Play the Game’ opent met een Slayer-esque riff maar veranderd in een melodische solo’s. Het nummer ademt thrash met een sterke melodie lijn. De achtergrond vocalen geven het nummer een misplaatste punkrock vibe en dat is jammer en getuigd van gebrek aan een richting.Het afsluitende ‘Hail to the Sky’ opent als een heavy thrasher en is werkelijk “heavy as fuck”. Het nummer duurt ruim zeven minuten maar verveeld geen moment, lekkere heavy riffs met uitstekende duellerende solo’s

en een knappe song structuur. Het piano einde klinkt sterk en overtuigend maar is iets te veel, en toch een leuke outro. Rebellix heeft met de nieuwe EP ‘Serpent’s Kiss’ een duidelijke stap voorwaarts gemaakt, maar is nog steeds op zoek naar een duidelijke richting. Behalve bandleider Sammy Dee toont de nieuwe bassist Kimmo Keipinen zich als een aanwinst. De hoop op een volledig album met een duidelijke visie blijft na het horen van deze EP levend.

01. Serpent’s Kiss 04:49
02. Fuck You 04:00
03. Play the Game 04:08