Raptore - Blackfire | CD

Erik van Dijk |  16 juli 2022

Raptore is een van oorsprong Argentijnse heavy metal band ontstaan in 2012. In 2016 verscheen het debuutalbum ‘Rage N’ Fever’ waarna zanger / gitarist Nico Cattoni besloot naar Barcelona te verkassen. Met een nieuwe line up brengt Raptore nu het tweede album ‘Blackfire’ dat op 29 juli verschijnt via Dying Victims Productions.

Het eerste album van Raptore, ‘Rage N’ Fever’, zal het Europese vaste land slechts mondjesmaat hebben bereikt. De oplage was slechts 1000 stuks en het kleine Argentijnse zal niet bij machte geweest zijn om een goede distributie op te zetten. Het album is desalniettemin vermakelijk en reden genoeg om de nieuwe plaat met de drie nieuw gevonden Spanjaarden aan een luisterbeurt te onderwerpen.

Muzikaal bevindt Raptore zich in het heavy / speed metal genre met de onvermijdelijke jaren ’80 vibe. Opener is de single ‘Triumphal March To Hell’ die wordt ingeleid door een piano intro maar daarna lekker losgaat. Een lekker nummer dat een beetje doet denken aan Helloween ten tijde van het ‘Walls of Jericho’ album. Niks mis mee dus. ‘Prisoner Of The Night’ was de eerste single en daarmee het eerste wapenfeit met de nieuwe line up en verscheen al in 2019. Een fijn up tempo nummer, waarbij moet worden aangetekend dat de vocalen van Nico Cattoni wat hoog en iel klinken.

Titelnummer ‘Blachfire’ verscheen een maand geleden en betekende de eerste officiële video. De ietwat rauwe vocalen van Nico passen hier perfect en ook muzikaal staat het nummer als een huis met lekkere duellerende solo’s. Met ‘Devil Ascends’ gaat Raptore vol gas door, een lekker snel nummer dat eigenlijk te kort duurt. ‘Phoenix’ opent opvallend als een ballad, maar

ontwikkelt zich alsnog als een snel en heavy nummer, de plotse break naar een tempoverlaging werpt de aandacht op de ritmesectie tot de lekkere gitaarsolo het overneemt.

‘Demon’s Lust’ is voer voor de headbangers. Het nummer kent een aantal tempowisselingen en is zeer vermakelijk, met name het gitaarspel van Nico Cattoni en Jamie Killhead heeft iets onvoorspelbaars en beide heren nemen in dit nummer ruim de tijd om te excelleren. ‘Dirge’ is een opvuller en het enige minpuntje op het album, had dan wat meer tijd gestoken in ‘Devil Ascends’. Het afsluitende ‘Death’ doet de miskleun gelukkig snel vergeten. De beukende drums van Ángel Smolski openen het nummer, waarna er een sterk en heavy nummer ontstaat met korte gitaarriffs. Een heerlijk slot.

Raptore brengt met ‘Blackfire’ een heerlijke opvolger die na een paar luisterbeurten beklijft. Lekkere heavy metal met een lekker tempo, goede muzikanten en vocalen. Het album verschijnt naast digitaal en CD ook op vinyl, waarbij de speciale paarse versie binnenkort mijn kant op komt. Een aanrader!

01. Triumphal March To Hell 03:33
02. Prisoner Of The Night 03:34
03. Blackfire 04:24