Primal Fear - Metal Commando | CD

Erik van Dijk | 24 juli 2020

Het Duitse Primal Fear bestaat al sinds 1997 en stelt eigenlijk nimmer teleur. De heavy / power metal band Baden-Württemberg bracht in de afgelopen 23 jaar maar liefst 12 albums en is vrij stabiel in de kwaliteit. Op 24 juli verschijnt het dertiende album ‘Metal Commando’ via Nuclear Blast Records.

Met vocalist Ralf Scheepers, die ooit nog eens een flirt gehad heeft met Judas Priest, bassist Mat Sinner en de in 2015 teruggekeerde gitarist Tom Naumann is de basis van de band in takt gebleven en dat is een garantie voor stabiliteit. ‘Metal Commando’ trapt af met de eerder uitgebrachte single ‘I Am Alive’. Een stevig en lekker up-tempo nummer met sterk gitaarspel en ook de vocalen van Scheepers zijn weer top. Het tweede nummer verscheen ook eerder als single. Bij dit nummer, ’Along Came the Devil’, zakt het tempo iets maar qua power wordt er niet ingeboet. Een melodisch mid-tempo nummer met een meezing refrein.

Na de singles worden we weer verrast met het up-tempo nummer ‘Halo’. Lekker agressieve vocalen worden afgewisseld met een melodisch refrein en incidentele high pitch uithalen. Een heerlijk power metal nummer waar de nieuwe drummer Michael Ehré goed laat horen wat hij in zijn mars heeft. Primal Fear weet op dit album goed te variëren met wat meer populair klinkende songs als ‘Hear Me Calling’ of ‘The Lost & the Forgotten’ en lekkere heavy nummers als ‘My Name Is Fear’, ‘Raise Your Fists’ en de meer up-tempo nummers ‘Howl of the Banshee’ en ‘Afterlife’. Met ‘I Will Be Gone’ krijgen we de powerballad en het afsluitende ‘Infinity’, met maar liefst ruim 13 minuten op de klok, heeft alles in zich, van ballad naar up-tempo.

Primal Fear heeft met ‘Metal Commando’ een heerlijk album uitgebracht en waar Mat Sinner

vooraf al aankondigde dat het album sneller, epischer en heavier zou zijn, kan ik dit eigenlijk alleen maar onderschrijven. Een aanrader voor liefhebbers van heavy / power metal.

01. I Am Alive 04:34