Prestige - Reveal the Ravage | CD

Erik van Dijk | 17 juli 2021

Het Finse Prestige is ontstaan in 1987 en bracht tot 1992 drie albums uit. De thrashers uit Tampere, Pirkanmaa gaven er na de release van het derde album de brui aan. Sinds 2006 zit er weer leven in de band, maar verder dan het uitbrengen van compilatie kwam het nog niet. Daar komt dus verandering in, Prestige brengt op 13 augustus het vierde album ‘Reveal the Ravage’ uit via Massacre Records.

Prestige bestaat grotendeels nog uit de muzikanten actief in de jaren 80, alleen drummer Matti Johansson heeft zich in 2020 gemeld om het gewilde krukje toe te eigenen. Ook op het muzikale vlak is er weinig veranderd. De songs anno 2021 zijn wellicht wat volwassener, maar hebben nog steeds dezelfde dynamiek als het oudere werk. Lekkere stevige thrash met invloeden uit hardcore. De rauwe vocalen van bassist Aku Kytölä zijn een 100% match met het muzikale geweld dat over je uitgestort wordt.

Het album telt 10 nummers en opent met ‘Innocent’. Een lekkere stevige thrasher die min of meer model staat voor dat wat komen gaat. Een groovende hardcore vibe in de tragere stukken, rauwe en agressieve vocalen, typerende background vocals en een incidentele solo om het af te maken. Typerende ingrediënten voor het genre, niets nieuws onder de zon en toch doe ik Prestige te kort wanneer ik het hiermee zou af doen. De energie die er vanaf spat levert diezelfde energie op bij de luisteraar en zeker na anderhalf jaar te hebben droog gestaan zullen vele luisteraars zich afvragen waar de pit is.

Prestige ramt op dezelfde voet door en met ‘Exit’ en ‘You Weep’ komen we twee eerder uitgebrachte singles tegen. Met name ‘You Weep’ is een fijn nummer met een lekker rollende riff, de vergelijking met crossover band S.O.D. komt even om de hoek kijken. Mindere nummers kent het album eigenlijk niet, waar nummers als ‘Pick Your Poison’ en het eerder genoemde

‘You Weep’ de favorieten zijn. Prestige brengt met ‘Reveal the Ravage’ een keurig werkstukje af dat door thrashers gewaardeerd zal worden. Op 13 augustus verschijnt de CD, liefhebbers van vinyl zullen geduld moeten hebben tot eind november wanneer het album in drie kleuren verschijnt op LP.

01. Innocent 3:53
02. Burn My Eyes 4:52
03. Blessed Be 4:27