Predatory Light - Death and the Twilight Hours | CD

Koos van Marle | 26 mei 2022

Nadat we laatst al de nieuwe Vanum voorbij zagen komen via dit recensie kanaal, is het nu tijd voor een de volgende plaat van Predatory Light. ‘Death and the Twilight Hours’ is de naam van de nieuwe full length van de band rondom K.M. en L.S., die we beiden ook kennen van onder andere Vanum en Ash Borer. Hiervoor waren ze druk hun death metal side project Superstition, dat praktisch dezelfde samenstelling heeft. Niet vreemd dat je dan geen tijd hebt voor je andere een band.

‘Death and the Twilight Hours’ heeft ook uiteindelijk 6 jaar erover gedaan om het licht te zien en komt uit via de combinatie 20 Buck Spin en Invictus Productions. Dan weet je dat je geen doorsnee heavy of thrash metal voor je kiezen krijgt. Toeval of niet, via Invictus is recent ook een het nieuwe album van Negative Plane uitgekomen en daar lijkt deze band best wel op. Dat komt niet door de galmende productie van de gitaren en drums, want je hebt gedurende deze plaat het idee dat je in een kerk staat. Zo ruimtelijk hebben ze dit op deze plaat weten te krijgen. Het sluit ook goed aan bij de lange, met hammer-on’s doorspekte riffs die door de nummers heen sluipen als een slang. Duidelijk anders dan andere bands zonder geforceerd over te komen. Het past gewoon goed bij deze specifieke sound, die zowel majestueus, als macaber overkomt. Qua tempo is het waarschijnlijk midtempo dat overheerst, maar ook een langzame break of een doorjakkerend stukje blasten wordt niet geschuwd.

Opener ‘The Three Living and the Three Dead’ duurt mij persoonlijk misschien net iets te lang, er worden net iets teveel ideeën de wereld in geslingerd en dat maakt de muziek soms wat lastig te volgen. Echte afbakeningen van nummers zijn er niet in mijn hoofd, en met 4 nummers in 38 minuten is dat ook wat weinig. Persoonlijk bevallen de 2 kortere nummers van rond de 7 minuten mij beter, vooral ‘Wracked by Sacred Fires’ komt goed tot de essentie. Als ze op hun volgende plaat de lijn van deze wat kortere nummers doortrekken hebben ze er een fan bij.

01. The Three Living and the Three Dead 13:46
02. Wracked by Sacred Fires 06:23
03. Death and the Twilight Hours 11:19