Précieux Sang - Les Nuits de Gethsemani | CD

Koos van Marle | 27 september 2022

Met een Franse bandnaam kun je eigenlijk maar twee kanten op, of je hebt te maken met een Franse band, of met een band uit het Franstalige stuk Canda, Québec. Theoretisch zou je ook nog te maken kunnen hebben met half Afrika, maar de ervaring leert dat daar vrij weinig (black) metal bands vandaan komen. Précieux Sang komt uit Québec en bij het horen van deze EP is er eigenlijk niets dat je daaraan doet twijfelen. ‘Les Nuits de Gethsemani’ is een typische Québécois black metal band en daar is wat mij betreft niets mis mee.

Op Eisenwald komt deze debuut LP uit, althans volgens het label zelf. Met 3 nummers en een half uurtje muziek, zou dit ook nog wel door kunnen voor een EP als je het mij vraagt. Feit is: we krijgen op ‘Les Nuits de Gethsemani’ twee lange nummers en één heel lang nummer te horen, wat stylistisch gezien keurig rondom bands als Forteresse, Monarque of Deletere heen hangt. Sfeervolle, op tempo gespeelde black metal, met Franse zang. In deze drie nummers blijft Précieux Sang redelijk orthodox bij dit geluid, dus geen vreemde instrumenten, maar slechts drums, bas, gitaar en zang. En ondanks het feit dat het eigenlijk nooit een memorabele plaat wordt is dit een prima tussendoortje tot we weer wat releases van groter statuur voorbij horen komen. Voor een echte topper is dit allemaal net niet goed genoeg, teveel dertien in het dozijn en het laatste nummer vooral te lang en niet gefocust genoeg. Helaas heb je dit soort platen er ook af en toe tussen zitten, maar het kan ook niet altijd raak zijn!

01. Le Sang du Mystère 09:22
02. Délectation Morose 09:08
03. De la Paille et du Grain 17:35