Praying Mantis – Defiance | CD

Manfred Werger | 29 maart 2024

Praying Mantis, de band draait al 50 jaar en  is “still going strong”. Hun nieuwe plaat, ‘Defiance’, gaat uitkomen in april en deze dertiende plaat wordt met de nodige verwachtingen beluisterd. De voorganger van de schijf, ‘Katharsis’, deed het niet slecht. Lees mee!

Praying Mantis is voor de wat oudere rocker en metalliefhebber geen onbekend bandje.            Hun ‘Time Tells No Lies’ uit 1981 is een ware classic in het genre en met enige weemoed kijk, luister en blader ik terug naar de tijden dat de band, samen met de bandjes uit de London scene, Iron Maiden, Angelwitch, UFO en Samson, de podia onveilig maakten. In 1982 was het plots over voor de band, een platencontract bij Jet Records werd ontbonden na het floppen van een aantal singles.

Na hun avontuur met de band Stratus, pakten de broertjes Troy Praying Mantis weer op in 1990. Het was de tijd van een reünie in de kleine Engelse clubs, waarbij de band telkens in een andere samenstelling het podium opkwam. Schrik niet: Clive Burr, Dennis Stratton, Bob Sawyer en Paul Di’Anno  speelden ooit bij Iron Maiden, Gary Barden en Doogie White waren vocalisten bij Michael Schenker en Rainbow, John Sloman bij Gary Moore, Bernie Shaw bij Uriah Heep, Colin Peel zong bij Outside Edge, drummer Bruce Bisland speelde bij Statetrooper en dan hebben we ongeveer 1/5 deel van de komende en gaande muzikanten van Praying Mantis genoemd.

Pas in 2007 werd de line-up van de band wat stabieler. Gitarist Andy Burgess (bekend van Paddy Goes To Holyhead) versterkte de band en bracht de twinsolo terug in de muziek.

En Praying Mantis kreeg ook een Nederlandse inbreng. Drummer Hans In ’t Zand en zanger John ‘Jaycee’ Cuijpers (Ayreon, Ronnie James Memorial Tribute, Van Hagar) dragen vanaf 2013 hun steentje bij aan de platen van de band. En die platen zijn solide (met name ‘Legacy’ uit 2015 is een vette killer) en doen het best goed in de verkoop. Praying Mantis verdient in ieder geval lekker om met genoeg gas in de tank te toeren in Groot Brittannië, het Europese vasteland, Japan en Zuid-Amerika.

‘Defiance’, gehuld in een prachtige hoes met een ontwerp in navolging van Hans Rudi Giger, komt prima op gang met het Uriah Heep achtige ‘From The Start’ en de bijtende titelsong. Dikke ritmesectie, powerhouse vocalen, stevige gitaren en toegankelijke keyboards zijn alom aanwezig. ‘Feelin Lucky‘ neigt wat naar de klassieke hardrock en het ballad tempo van ‘Forever In My Heart’  heeft referenties aan UFO en The Scorpions. ‘I Surrender’ is een classic. De Russ Ballard song, uitgebracht door Head East in 1980, was al opgenomen door de band, maar de componist speelde het nummer door aan een beter betalende en bekendere band, Rainbow, die de song inlijfde voor hun ‘Difficult To Cure’ album. Het middenstuk van ‘Defiance’ is sterk: ‘Never Can Say Goodbye’, ‘One Heart’ en ‘Give It Up’, alle zeer melodieus en wat gelijkend, spatten van de plaat af. Lekkere, full loaded meezingers. ‘Nightswim’ is een mid-tempo rocker en met ‘Standing Tall’ heeft de band een gave verrassing in huis, pakkend, met een swingende vibe, Magnum en GTR in de refreinen en volle gitaren in het eindschot. ‘Let’s See’ sluit als een stevige rocker met de kenmerkende twinsolo’s van classic Thin Lizzy en  Whitesnake prima af.

Dit is wel een fijne plaat, hoor! Met hart en ziel en met veel vakmanschap ingespeeld. Praying Mantis blijft lekker op drift. Er zitten nogal wat concertjes aan te komen, festivalletjes met andere legenden uit de NWOBHM-era, cruiseconcerten in het Scandinavische zeegebied en gigs in het thuisland en in de landen waar de band het lekker goed doet. Op 25 mei is de band te zien in een cluboptreden in Landgraaf. Het Praying Mantis debuut blijft onnavolgbaar, maar dit is een mooie up to date release!

01 From The Start
02 Defiance
03 Feelin’ Lucky