Possessed - Revelations of Oblivion | CD

Erik van Dijk | 10 mei 2019

Wie ooit nog had gedacht dat de legendarische thrash / death metal band Possessed met een nieuw album zou komen en dat dit album ook nog eens de moeite waard zou zijn werd in de afgelopen 20 jaar voor gek verklaard. Laatste wapenfeit was immers de EP ‘The Eyes of Horror’ uit 1987, en na de schietpartij waarbij Jeff Becerra verlamt raakte leek een succesvol vervolg een utopie. Vanaf 2007 is de band echter weer actief en op 10 mei komt de band zelfs met een nieuw album, ‘Revelations of Oblivion’ verschijnt via Nuclear Blast Records.

Om vooraf maar even duidelijk te zijn, ‘Revelations of Oblivion’ brengt je in een tijdmachine terug naar de beginjaren ’80. Wat niemand eigenlijk voor mogelijk hield gebeurt, Possessed brengt een album dat de moeite waard is. Nee, de band brengt een album dat meer dan dat is en een verlengde is van dat wat tussen 1985 en 1987 verscheen. Heerlijk ongecompliceerde death thrash metal met vocalen van enig origineel bandlid Jeff Becerra die klinken alsof we nog in de “eighties” leven. Met Emilio Marquez, al sinds de laatste wederopstanding in 2007, op de drums, de gitaristen Daniel Gonzalez (Create a Kill, Gruesome) en Claudeous Creamer en bassist Robert Cardenas staat er een line-up die de perfecte Possessed sound weet te brengen.

Na het intro krijgen we te maken met het nummer ‘No More Room in Hell’ dat al een maand gelden als eerste single het album vooruit snelde. Een heerlijk nummer met flitsende gitaarsolo’s en overtuigende vocalen van Jeff Becerra. Wanneer de band deze lijn voortzet hebben we te maken met een top album. ‘Dominion’ is voor mij, vooral vocaal, even een dipje maar daarna gaat het geheel weer volgas door en verrast Possessed. Sterke nummers als ‘Damned’, het lekkere snelle ‘Abandoned’ of de tweede single ‘Shadowcult’ maken dit album tot een lust voor het oor. Nummers als ‘Ritual’ en ‘The Word’ zorgen ervoor dat je na de outro simpelweg op repeat drukt.

Possessed brengt met ‘Revelations of Oblivion’ een heerlijk album, de band brengt exact dat waar je op hoopt. Een dikke 50 minuten genot en een must have voor iedere metal liefhebber met gevoel voor de band in de jaren ’80. De voorlopig enige Nederlandse live show van Possessed is op 7 juni in de Rotterdamse Baroeg en deze kaarten zullen snel uitverkopen.

01. Chant of Oblivion 01:53
02. No More Room in Hell 04:32
03. Dominion 04:25