Portrait - At One with None | CD

Erik van Dijk | 31 augustus 2021

De Zweeds heavy metal band Portrait is ontstaan in 2005 en met name de demo en het gelijknamige debuutalbum dat in 2008 verscheen heeft grote invloeden (om niet te zeggen kloon van) van Mercyful Fate en King Diamond. Door de jaren heeft de band zich ontwikkeld en is gaandeweg een meer eigen koers gaan varen. Het vijfde album zet de koers min of meer voort, ‘At One with None’ verschijnt op 3 september via Metal Blade Records.

De woorden van gitarist Christian Lindell zijn in deze realistisch: “We streven ernaar om ons eigen geluid te ontwikkelen. Old school was misschien belangrijk bij de eerste demo tot aan het eerste album, sindsdien is het belangrijkste doel geweest om onze eigen stijl te ontwikkelen en iets toe te voegen aan alles wat al is gedaan. In het begin haal je inspiratie uit anderen, van buitenaf, andere bands, albums etc, maar op een gegeven moment moet je in plaats daarvan inspiratie van binnenuit kunnen kanaliseren”. Met name zanger Per Lengstedt is, mijn inziens, belangrijk geweest in de ontwikkeling. In tegenstelling tot de eerste zanger Philip Svennefelt heeft Per veel meer in zijn mars dan alleen een knappe kopstem. Natuurlijk heeft de band zich ook muzikaal verder ontwikkeld.

Het album opent met het titelnummer ‘At One with None’ en meteen laat zanger Per Lengstedt zijn veelzijdigheid horen. Naast de zo typerende kopstem, zoals we die kennen van King Diamond, laat Per horen over een geweldige variëteit aan vocalen te beschikken, hetgeen misschien nog wel beter tot uiting komt in het navolgende ‘Curtains (The Dumb Supper)’. Muzikaal zit het over het algemeen goed in elkaar en is het met name gitarist Christian Lindell die met zijn solo’s weet te imponeren. Een nummer als ‘Phantom Fathomer’ is een sterke heavy song met een goede opbouw, waar bij ‘He Who Stands’ te veel wordt veranderd van tempo waardoor het nummer nooit echt los komt.

Bij het ruim negen minuten durende ‘Ashen’ ontbreekt het juist aan variatie. In dit nummer moeten we het vooral hebben van de vocalen en het explosieve solostuk, waar het nummer verder voortkabbelt. Nummers als ‘A Murder of Crows’ en ‘Shadowless’ spreken daarentegen meer tot de verbeelding. Het tempo in de nummers ligt aanmerkelijk hoger en daarnaast hebben de nummers muzikaal meer inhoud. Heavy nummers die soms, qua songstructuur, wat progressief aandoen. Portrait sluit af met ‘The Gallow’s Crossing’, een nummer waar Per Lengstedt zich weer nadrukkelijk laat horen. Het nummer opent als een ballad, maar kent een tempoversnelling en ontpopt zich als een stevig en heavy nummer.

De ontwikkeling van Portrait staat niet stil, al ligt ‘At One with None’ in het verlengde van voorganger ‘Burn the World’ uit 2017. Een lekkere heavy metal plaat met sterke vocalen en knap gitaarwerk.

01. At One with None 07:53
02. Curtains (The Dumb Supper) 05:07
03. Phantom Fathomer 06:23