Poltergeist - Feather of Truth | CD

Erik van Dijk | 3 juli 2020

Het Zwitserse Poltergeist is ontstaan in 1985 en bracht drie albums uit om vervolgens in 1994 te stoppen. In 2013 kwam de band weer bijeen en dit resulteerde in het album ‘Back to Haunt’ in 2016. Op 3 juli verschijnt het vijfde album, ‘Feather of Truth’, via Massacre Records.

Poltergeist kent nog twee originele bandleden: gitarist V.O. Pulver en zanger André Grieder, die de eer had om Schmier te mogen vervangen tijdens de opnames van het Destruction album ‘Cracked Brain’. De overige bandleden zijn ingestroomd in de tweede creatieve periode van de band, gitarist Chasper Wanner al bij aanvang van die periode in 2013. Poltergeist brengt een melodieuze vorm van speed / thrash metal waarbij duidelijk aandacht is besteed aan de kwaliteit van de composities. Lekkere thrash metal songs als ‘Saturday Night’s Alright For Rockin’’, waarbij de gitaarsolo’s elkaar in hoog tempo opvolgen, komen voorbij. De vocalen van Grieder hadden, wat mij betreft, hier en daar wat rauwer gemogen maar zijn verder dik in orde.

Titelnummer ‘Feather Of Truth’ is een wat zoetsappig rockend nummer om snel te vergeten, waar ‘The Attention Trap’ weer lekker agressief thrashed. Poltergeist weet met de nummers lekker te variëren. De band brengt trage thrashers als ‘Phantom Army’ of meer op heavy metal geïnspireerde songs als ‘The Godz Of The Seven Rays’ waarbij de snellere nummers als ‘The Culling’, ‘Megalomaniac’ en ‘Thin Blue Line’ meer tot de verbeelding spreken. De CD digipack krijgt twee bonus nummers mee, waar de vinyl versie het moet doen met 10 tracks. ‘Feather of Truth’ is een vermakelijk thrash metal album geworden, met name het gitaar / solo werk is goed verzorgd.

01. Time At Hand
02. Saturday Night’s Alright For Rockin’
03. Feather Of Truth