Picture - Wings | CD

Erik van Dijk | 16 augustus 2019

Picture is één is van de oudste heavy metal / hardrock bands die Nederland rijk is. De band is ontstaan in 1979 en bracht in de jaren ’80 sterke albums als ‘Heavy Metal Ears’, ‘Diamond Dreamer’ en ‘Eternal Dark’. Sinds 2016 is de band weer actief in de originele line-up met gitarist Jan Bechtum en zanger van het eerste uur Ronald van Prooijen, dit tot genoegen van de ‘old school’ fans. De band ging de studio in en bracht het album ‘Wings’ uit via Pure Steel Records.

Niks mis met zangers als Shmoulik Avigal of Pete Lovell, maar als ouwe lul van 50 zijn het de nummers als bijvoorbeeld ‘Bombers’ en ‘Heavy Metal Ears’ die mij persoonlijk zijn bijgebleven als klassiekers. Verheugd was ik dan ook dat de originele line-up weer herenigd was, en de try-out show in Vlaardingen bevestigde dit gevoel. Ronald is heeft een typisch stemgeluid dat bij Picture past en hoort. Een nieuwe plaat is toch altijd weer afwachten, en voor deze recensie heb ik de klassieke oudjes maar even uit mijn hoofd gezet.

‘Line of Life’ trapt lekker af met lekker gitaarwerk, een typische Picture riff opent na het gitaarspel en wanneer de vocalen van Ronald erbij komen denk ik stiekem toch weer terug naar de jaren ’80. Een lekkere opener die mij doet verlangen naar de rest. Met titelnummer ‘Wings’ zakt het tempo, maar ook dit nummer heeft zijn charmes. De vergelijk met Saxon komt bij dit nummer om de hoek kijken, een vermakelijk nummer. Andere lekkere heavy metal nummers van de oude school zijn ‘Is It Real’, ‘Blown Away’ of ‘Empty Room’, waarbij je soms de wenkbrauwen fronst bij het horen van het intro, maar wordt verrast door het vervolg. Voordat Picture afsluit met de stevige rocker ’Stroke’ krijgen we het lekkere heavy nummer ‘Still Standing’, laat de band maar nooit omvallen.

‘Wings’ is een verassend sterk Picture album geworden, het best dat de band heeft voortgebracht na ‘Eternal Dark’. een aanrader voor iedere heavy metal liefhebber.

01. Line of Life 03:44
02. Wings 05:00