Phil Campbell - Old Lions Still Roar | CD

Juliette Ruygrok | 25 oktober 2019

Na meer dan 30 jaar gewerkt te hebben als gitarist van Motörhead is Phil Campbell een waar rock icoon. Na Motörhead ging hij aan de slag met zijn Bastard Sons en nu komt hij met een project wat hij al jaren wilde doen ‘Old Lions Still Roar’. Het is Phil Campbell solo. Nou ja solo. Omdat Phill zo’n sympathieke gast is, wilde wel iedereen aan dit album mee werken. Je kan eigenlijk niet wachten op een show waar ze dit album live gaan spelen, want dat zou eruit zien als een fantastische festival poster.

‘Old Lions Still Roar’ is zo’n album zonder al te veel poes pas. Gewoon rocken en niet lullen. “A good song is a good song” aldus Phill zelf. Het mag duidelijk zijn dat we er hier een aantal van mogen verwachten op dit album. Het album wordt afgetrapt met een heerlijke opwarmer. Met een mooie intro op akoestische gitaar wordt de samenwerking met Leon Stanford ingeluid. ‘Rocking Chair’ begint rustig maar gaat langzaamaan over in een rock nummer met zo’n typische Amerikaanse vibe. Lekker voor op de zondagmiddag, maar nog niet al te wild.

Niemand minder dan Rob Halford (Judas Priest) voert het tempo op in ‘Straight Up’. Dit is heerlijk up tempo nummer, met tof gitaarspel, goede overgangen en fantastisch matchende vocalen. Kan het nog harder? Kan het nog rauwer? Ja dat kan zeker! Laat dat maar over aan Ben Ward (Orange Goblin). ‘Faith In Fire’ is veel grover en heeft iets ranzigs wat prima aansluit bij de rauwe vocalen van Ben Ward. Het tempo gaat omhoog na een rauwe uithaal (Ja,ja Lions Still Roar), en uiteraard mag de toffe gitaarsolo niet ontbreken.

De volgende grote naam die ook even komt shinen op dit album is Alice Cooper in ‘Swing It’. Dit nummer heeft een heerlijke energie die prima lijkt aan te sluiten bij de vocalen van Alice Cooper. Het is vlammende rock, glijende solo’s, het is de perfecte samenwerking. Tijd voor een beetje rust met de gevoelige ballad ‘Left For Dead’ samen met Nev Macdonald. Voordat ‘Walk The Talk’ samen met Nick Oliveri en Danko Jones er werkelijk in ramt. Dit is misschien wel het

hardste en meest rauwe nummer van het album. Toch lijkt het hier en daar een beetje rommelig, en is daarmee zeker niet het sterkste nummer van het album. Nee, de knaller van het album is toch wel de samenwerking met Dee Snider (ex-Twisted Sister). Het begint met een cowbell (en dat is altijd goed). ‘These Old Boots’ zit wederom vol met energie. Het is een simpel rock concept, maar oh zo succesvol is gebleken door de jaren heen. De uitvoering met zeer tof gitaarspel is werkelijk fantastisch. Dit is zo’n nummer wat je live wilt mee maken!

Rauwere riffs worden ingezet in ‘Dancing Dogs (Love Survives)’, deze keer niet rommelig. Nee het is perfect in balans met de vocalen van Whitfield James. Ook het drumwerk van Dane Campbell is indrukwekkend. De gevoelige noot wordt nog een keer aangeslagen met ‘Dead Roses’, wat een samenwerking is met Benji Webbe. ‘Tears From A Glass Eye’ is een stukje indrukwekkend gitaarspel met niemand minder dat Joe Satriani. Het is meer een muzikaal intermezzo maar dan aan het eind van het album. En zo sluit een fantastisch album in alle rust af.

De rockscene heeft er weer zo’n plaat bij, zo’n plaat waarvan we over vele jaren nog nummers weten te noemen. ‘Old Lions Still Roar’ en dat doet Phil Campbell zeker. Het album is niet perse vernieuwend, maar wel uiterst gevarieerd en het belicht de diversiteit die een icoon als Phil Campbell aan kan. Dit is een album wat zeker niet misstaat in de gemiddelde platenkast. Het is er zo een om niet te missen, want dan mis je op zeker een aantal “good songs”.

01. Rocking Chair
02. Straight Up
03. Faith In Fire