Phantom Fire - The Bust of Beelzebub | CD

Erik van Dijk | 23 september 2021

In mei dit jaar verraste nieuwkomer Phantom Fire de extreme metal wereld met de 7” single ‘Return of the Goat’. De rook is amper opgetrokken en de band kondigt de release aan van de eerste langspeler. Het album heeft de naam ‘The Bust of Beelzebub’ en verschijnt op 22 oktober via Edged Circle Productions in alle denkbare formats.

Phantom Fire is een samenwerking tussen Kjartan Grønhaug (Kraków) en Frode Kilvik (Eld) die we kennen van o.a. Kraków en Gaahls Wyrd. Wanneer deze samenwerking is ontstaan is niet duidelijk, maar dat het ineens snel gaat met Phantom Fire is duidelijk. Het tweetal uit het Noorse Bergen bracht eind mei de single ‘Return of the Goat’ uit en een paar maanden later mogen we de eerste full-length verwelkomen. Het album opent met de single en heeft daarnaast zes nieuwe nummers. De stijl van Phantom Fire laat zich beschrijven als donkerzwarte speed metal, maar kent daarnaast ingrediënten uit andere genres.

De opener ‘Return of the Goat’ is een geweldig en episch nummer. Snelle black metal op een geweldige groovende riff met heerlijke versnellingen en smerige vocalen. Voorzichtig denk ik aan Satyricon, maar het nummer klinkt swingt meer en is beduidend smeriger. Met titelnummer ‘Bust of Beelzebub’ wordt dit doorgezet en na twee nummers geluisterd te hebben ben ik nagenoeg al overtuigd, wat een band en wat een muziek. ‘Sweet Jezebel’ heeft een wat meer melodische riff, maar de smerigheid druipt er werkelijk vanaf. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de nummers tussen de tweeënhalf en drieënhalve minuut vrij kort zijn en schreeuwen naar meer. ‘Pihsrow’ opent dreigend met een gesproken intro, waar je wacht op een wending blijft die uit. Voorzichtig worden gitaar en drums toegevoegd en ontstaat er een traag stuk dat een doom vibe heeft.

Ook ‘Shut Eye’ is een traag nummer waar nog wel de smerige vocalen hoogtij vieren. ‘Feed on Fire’ brengt ons weer een fijn up tempo nummer, en om eerlijk te zijn had ik dit ook wel een beetje nodig. Het is niet dat de tragere nummers slecht zijn, maar de kracht van Phantom Fire komt vooral tot uiting in de geweldige gitaarriffs in de snellere stukken. Het afsluitende ‘The Ninth Gate’ opent met akoestisch gitaarspel dat best lang aanhoudt. Het nummer schreeuwt om een wending, maar ook hier worden we ietwat teleurgesteld tot aan de laatste anderhalve minuut.

Phantom Fire brengt met ‘The Bust of Beelzebub’ een album met twee gezichten. Op basis van de eerste drie nummers en ‘Feed on Fire’ zou ik het album meteen tot album van het jaar bombarderen, echter nummers als ‘Pihsrow’ en ‘The Ninth Gate’ zijn niet aan mij besteed.

01. Return of the Goat 02:26
02. Bust of Beelzebub 02:21
03. Sweet Jezebel 03:22